Louis – företagets historia

Louis historia går hand i hand med motorcykelns oöverträffade framgångssaga från transportmedel till samlar- och fritidsfordon.

Louis presenterar sig – Jubileum hos Louis
MOTORCYKEL EN HJÄRTESAK – STUNTMOVIE

85 år Louis ...

Under decennierna förvandlade Detlev Louis en liten motorcykelverkstad till Europas största företag för motorcykelkläder och -tillbehör. Hans fasta tro på motorcykelns stora potential fick honom att alltid hålla fast vid den. Även om andra möjligheter kan ha verkat mer lönsamma eller lättare för många. Denna framsynthet, idérikedom, men även de måttfulla, ansvarsfulla handlingarna och pålitligheten är bara några av stöttepelarna bakom hans framgång.

Vårt företag har nu funnits i 85 år. Det finns alltså mycket tradition i Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH. Men för att den lilla motorcykelverkstaden i Hamburg skulle bli ett internationellt handelsföretag och marknadsledare i Europa krävdes och krävs mer än bara tradition.

Vi har en hållbar tillväxtstrategi. Ett mycket genomtänkt varusortiment med ett enastående pris/prestanda-förhållande, en ung och modern organisation, ett högeffektivt logistikcenter och välutbildade, engagerade medarbetare är grundpelarna för vår framgång.


Början och visionerna 1938 till 1949
1938 till 1949 – Början och visionerna

Början och visionerna

Tillverkare, märken och motorsport

Efter den globala ekonomiska krisens turbulenser gick motoriseringen i Europa på 1930-talet sakta men säkert framåt: Små motorcyklar blir överkomliga för medelinkomsttagare. Tvåhjulingarna upplever sin första storhetstid. Motorcykelsporten tilltalar också allt större delar av befolkningen.

Under denna tid växer motorcykelentusiasten Detlev Louis upp i Hamburg. Vid 18 års ålder äger han redan en BMW R51 (500 ccm) och kör sitt första lopp med den. I detta sammanhang lär han känna Walter Lohmann, som 1938 öppnar en motorcykelaffär i Hamburg.

Texten ovanför Lohmann & Louis verkstad

Efter krigets slut driver de tillsammans motorcykelaffären på Rosenstrasse 10 under namnet Lohmann & Louis, som Detlev Louis 1946 tar över som ensam innehavare.

Till vänster på bilden: Affären Lohmann och Louis på Rosenstrasse i Hamburg. Till höger på bilden: Walter Lohmann och Detlev Louis 1947 i München.

Till vänster på bilden: Affären Lohmann och Louis på Rosenstrasse i Hamburg. Till höger på bilden: Walter Lohmann och Detlev Louis 1947 i München


Det tyska ekonomiska undret och expansionen – 1950 till 1959
1950 till 1959 – det tyska ekonomiska undret och expansionen…

Det tyska ekonomiska undret och expansionen

Den första motorcykelboomen

Efter grundandet av Förbundsrepubliken Tyskland ger det ekonomiska undret människorna ett växande välstånd. Många kan nu äntligen uppfylla sin önskan om ett eget fordon och tvåhjulingarna upplever en rejäl boom. Detlev Louis träffade mitt i prick med sitt lilla företag: Handeln med nya och begagnade fordon från Heinkel och Adler blomstrar, precis som importen av BSA och AJS Matchless-maskiner.

Motorcykelmärken
Motorcykel eller bil: I slutet av 1950-talet blev små bilar till prisvärda masstillverkade fordon.

Motorcykel eller bil

I slutet av 1950-talet blev små bilar till prisvärda masstillverkade fordon.

Företagets Louis affärslokaler 1955, Grindelallee 53 i Hamburg

Affärslokaler

Företagets Louis affärslokaler 1955, Grindelallee 53 i Hamburg.

 Arkiv: Reklam från 50-talet

Reklam från 50-talet

  1. Reklam för Castrol-olja
  2. Succé för tvåhjulingar tack vare det ekonomiska undret: Heinkel 2-takts mopedskoter

The ”Swinging Sixties” – 1960 till 1969
1960 till 1969 – The ”Swinging sixties” börjar skapa problem för motorcykelbranschen

The ”Swinging Sixties”

Svåra tider för motorcykelbranschen

Bilen ersätter motorcykeln som masstransportmedel och många tvåhjulstillverkare måste anpassa sig. En del tillverkar endast 50cc motorcyklar eller satsar på helt andra produkter. Andra stänger portarna för gott. Med rätt produkter manövrerar Detlev Louis sitt företag framgångsrikt genom de ”svaga” åren.


1961
Detlev Louis 1961 med sonen Stephan framför butiken i Rentzelstrasse 7

Detlev Louis 1961 med sonen Stephan framför butiken i Rentzelstrasse 7

Rentzelstrasse 7

Under 1960-talet till början av 1970-talet är alla japanska motorcykeltillverkare representerade av importörer i Tyskland.


1968
Den första Louis-katalogen kom 1968, redan då med hela 40 sidor

Louis-katalogen från 1968 hade redan 40 sidor

Den första Louis-katalogen

Detlev Louis reagerar snabbt på tidens tecken: 1964 kommer den första postorderkatalogen och leveransen till den ständigt växande kundkretsen sker via postorder.


1969
Detlev Louis importerar de första motorcyklarna från Kawasaki

Detlev Louis fortsätter att tro på motorcykeln

Och redan i slutet av årtiondet visar det sig att hans optimism var berättigad: Under påverkan av rock 'n' roll-, beat- och hippiekultur återupptäcker ungdomarna motorcykeln. Och de japanska tillverkarna levererar de passande maskinerna: moderna, snabba och tillförlitliga.

Detlev Louis importerar de första motorcyklarna från Kawasaki

Louis importerar nu engelska Barbour- och MKS-kläder och tar över generalimporten av Kawasaki-motorcyklar 1969.

* Ungdomarna upptäcker motorcykeln på nytt – plötsligt handlar det inte längre om motorcykeln som transportmedel, utan om friheten på två hjul.


Gyllene år för motorcykelbranschen – 1970 till 1979
1970 till 1979 – gyllene åren börjar för motorcykelbranschen

Motorcykelbranschens gyllene år börjar

Personalstyrka

1970 har företaget 10 anställda. Günther Albrecht kommer till företaget och blir den andra verkställande direktören 1977. Samma år flyttar företaget till större affärslokaler i Hamburg, Süderstr. 129. Verkstaden, försäljningsavdelningen, reservdels- och fraktlagret finns i trevåningsbyggnaden. Företaget har nu bolagsformen GmbH.

Idag har Louis över 1 800 anställda i Tyskland, Österrike och Schweiz, inklusive mer än 160 lärlingar

Idag har Louis över 1 900 anställda i Tyskland, Österrike och Schweiz, inklusive mer än 160 lärlingar.

Rentzelstrasse 7 år 1972, sedan flera år Tysklands största motorcykelaffär

Rentzelstrasse 7 år 1972, sedan flera år Tysklands största motorcykelaffär


1972

Fritid och livsstil

Det nya decenniet börjar färgglatt och optimistiskt. Växande inkomster ger en ökad efterfrågan på konsumtionsvaror, nyfikenheten på tekniska innovationer av alla slag är stor. Det är gyllene år som börjar för motorcykelbranschen. Motorcykeln som fritidsutrustning håller på att bli en stor trend och en symbol för en nöjesorienterad livsstil.

Motorcykelbranschens gyllene år börjar

Som tysk Kawasaki-importör hade Detlev Louis äran att stå för världspremiären av 900 Z1 på IFMA 1972.

Världspremiär för Kawasaki 900 Z1 på IFMA 1972. Till höger på bilden: Detlev Louis och Günther Albrecht

Världspremiär för Kawasaki 900 Z1 på IFMA 1972. Till höger på bilden: Detlev Louis och Günther Albrecht

Japanska tillverkare erövrar marknaderna

De fyra japanska tillverkarna Honda, Kawasaki, Yamaha och Suzuki erövrar världens marknader och racerbanor.

Kawasaki 900 Z1 – från 0 till 100 km/h på endast 4,2 sekunder

Kawasaki 900 Z1 – från 0 till 100 km/h på endast 4,2 sekunder

1972 ligger Kawasaki helt klart i täten: 900 Z1 är nu den nya ledstjärnan på motorcykelhimlen. Från 0 till 100 km/h på endast 4,2 sekunder – Z1-900 var länge ”den snabbaste serietillverkade motorcykeln i världen”.

Långa köer framför Louis-mässmontern på IFMA 1972

Långa köer framför Louis-mässmontern på IFMA 1972

50 år av Kawasaki i Tyskland – Kawasaki Z900 RS CAFE

Importverksamhet med kläder och tillbehör

Med motorcykelförsäljningen växer också behovet av kläder och tillbehör. Detlev Louis utökar sin importverksamhet med dessa områden.

1967 – Deal med Kawasaki; 1969 – allmän import; 1972 – världspremiär för IFMA; 1996 – butik med fordon avvecklas; 1990 fram till idag – Importbutik med kläder och tillbehör

Världskartan

Louis blir generalimportör för Kawasaki

Kawasaki letar efter en egen distributionspartner för Tyskland och besöker en av de största motorcykelhandlarna i Tyskland med en tremannadelegation i slutet av 1967: Detlev Louis.

Tremannadelegationen från Kawasaki hos Detlev Louis

Tremannadelegationen från Kawasaki hos Detlev Louis


Affärerna växer – 1980 till 1989
1980 till 1989 – Shopping hos Louis. Snabb, kompetent, vänlig – alltid en upplevelse
Sedan 1985 har butiken på Süderstrasse 83 i Hamburg varit den största av alla Louis-filialer med sina 2 400 m²

Sedan 1985 har butiken i Hamburgs Süderstraße 83 varit den största av alla Louis-filialer med 2 400 m²

Shopping hos Louis

Snabb, kompetent, vänlig – alltid en upplevelse

Süderstrasse 83

Postorderkatalogen har redan växt till att omfatta 357 sidor. Postorder- och filialverksamheten kräver ökad logistikkapacitet. Av denna anledning flyttas butiken i Hamburg 1985 till Süderstrasse 83. Den rymliga motorcykelbutiken i två våningar med försäljning av kläder, tillbehör och fordon på 2 400 m² är en sensation och blir ett paradis för motorcykelspecialister från hela Europa. Under tiden arbetar man med massreklam i facktidningars bilagor – med framgång. Postordern växer, mer än 400 paket lämnar företaget varje dag.

Mer än 85 affärer i Tyskland, Österrike, Schweiz och Nederländerna.

Butiker och logistik

Motorcykelns triumftåg fortsätter oförminskat. I samma utsträckning växer verksamheten hos Louis när det gäller tillbehör och kläder. För att säkerställa närheten till kunderna öppnade Louis den första filialen utanför Hamburg i Hannover 1981. I slutet av decenniet fanns det totalt 18 butiker i hela Tyskland.

Stora planer och nya medier – 1990 till 1999
1990 till 1999 – stora planer och nya medier

1990 trycker Louis postorderkatalogen i en upplaga på 120 000 exemplar. Några år senare överskrider upplagan miljonstrecket. Även omfattningen och innehållet växer i takt med företagets utveckling.

Stora planer och nya medier

Centrallager och förvaltning

Det ökande antalet nya filialer och det ständigt växande produktsortimentet gjorde en grundläggande omorientering nödvändig 1989. Automation och transportörteknik används för första gången i motorcykelbranschen – Europas modernaste logistikcenter för motorcykeltillbehör och kläder har skapats.

1991

Första byggavsnittet med 1 000 m² kontors- och 5 800 m² logistikyta (G1), (G2), (G3) tas i drift.

1994–1998–2007

Ytterligare byggavsnitt (G4), (G5) tas i drift.

2010

Det största byggprojektet hittills var ett 10 000 m² stort höglager för lastpallar (G6).

2015

Köpet av ett angränsande kontors- och lagerkomplex (G7) var det hittills sista steget i expansionen. Louis förfogar idag över 50 000 m² för administration, logistik och FunShop Allermöhe.

Leverans och logistik

Upp till 450 EUR-pallar med varor och 7 000 postorderbeställningar varje dag

Flera lastbilslaster med varor från hela världen anländer till Louis varje dag. Det är bara 20 minuters körtid från hamnen. Och även filialerna erhåller härifrån upp till 450 EUR-pallar med varor varje dag. Dessutom lämnar dagligen upp till 7 000 postorderbeställningar vårt Louis-centrallager. För att kunna hantera den enorma godshanteringen har Louis investerat i toppmodern transportörteknik.
Denna åtgärd gör det möjligt för Louis att leverera varje inkommande beställning inom 24 timmar. I regel når beställningar via postorder kunderna redan 2 arbetsdagar efter beställningen inklusive postgång – ofta till och med redan nästa dag! Filialerna förses med varor över natten, vilket säkerställer största möjliga tillgänglighet av varorna på plats. Louis har kunnat upprätthålla denna höga standard sedan mitten av 1992 – det vill säga i mer än 20 år.

En yta på över 50 000 m². 400 anställda. Centrallager och förvaltning

En yta på över 50 000 m². 400 anställda. Centrallager och förvaltning


1997
1997 blir Louis marknadsledare inom handeln med motorcykeltillbehör i Tyskland och klarar sig klart bättre än konkurrenterna – Louis håller sin ”pole position” med framgång än idag.

Louis blir marknadsledare

På den återförenade tyska motorcykelmarknaden fortsätter utvecklingen uppåt. Handeln via filialer och postorder utvecklas explosionsartat. Verksamheten med kläder och tillbehör har gått om motorcykelförsäljningen. Följaktligen slutar Louis med fordonsverksamheten året 1996.

Louis-webbutik lanseras 1997 och blir omedelbart Tyskland mest besökta motorcykelwebbplats.

Webbutik

Louis-webbutik lanseras 1997 och blir omedelbart Tyskland mest besökta motorcykelwebbplats.

Louis-GIGAStore i Berlin

1998 sätter Louis GIGAStore i Berlin en ny standard

Även när det gäller filialerna har det hänt en hel del. 1998 sätter nya Louis GIGAStore i Berlin nya standarder – en enorm ”upplevelsevärld” på mer än 1 700 m² med motorcyklar som tema öppnar sina portar för besökarna. I hela Tyskland omvandlas många Louis-filialer till större, rymliga, nydesignade ”MEGASHOPS” och ”GIGAStores”. 1999 driver Louis 47 butiker.


Kompetens, service, Europa – 2000 till 2009

Kompetens, service, Europa

I det 21:a århundradet blir det stopp för motorcykelbranschens kontinuerliga tillväxt. Internetbubblan och finanskrisen sätter sina spår. Trots detta fortsätter Louis att växa kontinuerligt – bland annat för att företaget i god tid sätter kursen mot framtiden.


2002
Louis-anställda framför filialen

Kompetens och kvalifikation för kundservice

2002 grundas Louis Akademi i Hamburg, ett på den tiden enastående utbildningsinstitut för utbildning av anställda. Här träffas kollegor från alla filialer, utbyter erfarenheter, lär känna nya produkter och skaffar sig teknisk kunskap. Men framför allt lär de sig att vara rådgivare som inspirerar kunderna med kompetens och passion.


Webbutiken blir internationell – 2010 till 2019
2010
Sedan sommaren 2010 finns den kompletta webbutiken även på engelska. Men det var bara början…

Webbutiken blir internationell

Louis engagerar sig också allt mer i andra europeiska länder. Det viktigaste verktyget i det sammanhanget är webbutiken. Överskådliga och detaljerade illustrerade artikelbeskrivningar, ofta även med 3D-animation, filmbaserad produktpresentation, toppaktuella erbjudanden, märkesbutiker med ”look and feel” från respektive märken och naturligtvis snabba laddningstider gör besöket till en upplevelse för kunderna.

Sedan sommaren 2010 finns den kompletta webbutiken även på engelska. Men det var bara början…

Louis-webbutik

Webbutik

Mer än 55 000 produkter.

Louis hjälmrådgivning

Hjälmrådgivning

Hjälper till vid valet av rätt motorcykelhjälm.

Louis motorcykeldatabas

Motorcykeldatabas

Tekniska data för mer än 3 700 fordon – gratis!

Louis märkesbutiker

Märkesbutiker

Leta målinriktat efter produkter från speciella märken.

Louis-dokumentationer

Dokumentationer

Över 50 000 dokument kan hämtas direkt i webbutiken.


2014

Nylansering av Louis-webbutik

2014 genomgår Louis-webbutik en fullständig förnyelse. Den har nya sök- och filteralternativ, är nu ännu överskådligare och snabbare, och framför allt fungerar den även för smartphones. Därmed finns det knappt några gränser för våra kunders shoppingupplevelse. Det gäller även språk: Under de närmaste åren kommer franska, nederländska och italienska att följa som butiksspråk.

Louis-webbutik

2014

Den första filialen i Schweiz

Louis blir inte bara på det virtuella planet mer och mer internationellt: 2016 startar den första schweiziska filialen i Wallisellen i närheten av Zürich. 2019 kommer den andra i Root i närheten av Luzern. Den första filialen utanför det tyskspråkiga området kommer också att finnas i Tilburg i Nederländerna 2019.

Generellt sett är 2019 ett speciellt år för butiksledning på Louis: nya butiker öppnar också i Düsseldorf, Wiesbaden, Norderstedt, Wuppertal, Köln-Pesch, Aalen och i St. Pölten i Niederösterreich.


Tillväxt trots pandemi – 2020 till idag
2002

Trots pandemin fortsätter tillväxten

När ett nytt coronavirus spred sig i Asien i början av 2020 hördes de första varningsklockorna hos Louis. Lagren fylls på så snabbt som möjligt för att vara förberedd på eventuella leveransbortfall. På detta sätt klarar Louis sig med alla anställda helskinnat genom de två pandemiåren trots temporärt stängda filialer. Tur i oturen: Eftersom semesterresor inte är möjliga investerar många kunder i motorcykelhobbyn. Det nya alternativet att köra med 125-körkort ger också många nya kunder till Louis.

Pandemin leder till snabb utveckling för postorderbranschen. Louis kan utöka sin logistikkapacitet avsevärt inom två år. Men trots allt är filialerna fortfarande den viktigaste pelaren i företaget. Fyra nya orter och ytterligare fyra flyttningar till större lokaler dokumenterar tillväxten inom den stationära handeln.

För att organisationen ska hålla jämna steg med tillväxt och nya arbetsformer – nyckelord hemmakontor – omorganiseras många arbetsprocesser inom administration och logistik och nya mjukvarusystem implementeras.

I onlinebutiken talas nu även polska och danska. Ytterligare butiker i olika länder planeras.


Företagsledning – från 1938 till idag

Detlev Louis – Företagsgrundare 1938 till 2012

Detlev Louis
Företagsgrundare
1938 till 2012

Günther Albrecht – VD 1977 till 2010

Günther Albrecht VD
1977 till 2010

Stephan Louis – VD 1982 till 2010

Stephan Louis
VD
1982 till 2010

Nico Frey – Geschäftsführer 2010 - heute

Nico Frey
VD
2010 till 2024

Joachim Grube-Nagel – Geschäftsführer 2010 - heute

Joachim Grube-Nagel
VD
2010 till idag

Joachim Grube-Nagel – Geschäftsführer 2010 - heute

Christian Meierhans
VD
2024 till idag

Nico Frey – Geschäftsführer 2010 - heute

Sven Karlstedt
VD
2024 till idag

Von links: Nico Frey, Warren Buffett, Joachim Grube-Nagel und Ted Weschler

Från vänster: Ted Weschler, Joachim Grube-Nagel, Christian Meierhans och Sven Karlstedt

Tryggad framtid

För att trygga företagets framtid på lång sikt bestämmer sig Ute Louis, änka efter företagets grundare, att ge Warren Buffett i uppdrag att lotsa makens livsverk genom framtiden. Den respekterade investeraren uppskattas över hela världen för sitt långsiktiga tänkande och agerande. År 2015 förvärvar Buffetts holdingbolag Berkshire Hathaway Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH. Louis kommer att förbli ett självständigt företag under den nya ägaren med de verkställande direktörerna Joachim Grube-Nagel, Sven Karlstedt och Christian Meierhans.


För oss är MOTORCYKEL EN HJÄRTESAK

Vi älskar känslan av frihet, fartvinden, dansen genom kurvorna. Och vi har våra kunder i hjärtat, eftersom vi delar deras passion, förstår deras önskemål och är en del av motorcykelgemenskapen.


För oss är MOTORCYKEL EN HJÄRTESAK – för dig också?

Kör du motorcykel? Älskar du motorcyklar? Vad är du: Asfaltskrapa, touringfantast, vild mekare eller terräng-globetrotter? Är din motorcykel din ögonsten? Välkommen till likasinnade och vänner! Välkommen till MOTORCYKEL EN HJÄRTESAK


SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar