Louis ‚Äď f√∂retagets historia

Louis historia går hand i hand med motorcykelns oöverträffade framgångssaga från transportmedel till samlar- och fritidsfordon.

Louis presenterar sig ‚Äď Jubileum hos Louis

85 år Louis ...

Under decennierna f√∂rvandlade Detlev Louis en liten motorcykelverkstad till Europas st√∂rsta f√∂retag f√∂r motorcykelkl√§der och -tillbeh√∂r. Hans fasta tro p√• motorcykelns stora potential fick honom att alltid h√•lla fast vid den. √Ąven om andra m√∂jligheter kan ha verkat mer l√∂nsamma eller l√§ttare f√∂r m√•nga. Denna framsynthet, id√©rikedom, men √§ven de m√•ttfulla, ansvarsfulla handlingarna och p√•litligheten √§r bara n√•gra av st√∂ttepelarna bakom hans framg√•ng.

Vårt företag har nu funnits i 85 år. Det finns alltså mycket tradition i Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH. Men för att den lilla motorcykelverkstaden i Hamburg skulle bli ett internationellt handelsföretag och marknadsledare i Europa krävdes och krävs mer än bara tradition.

Vi har en hållbar tillväxtstrategi. Ett mycket genomtänkt varusortiment med ett enastående pris/prestanda-förhållande, en ung och modern organisation, ett högeffektivt logistikcenter och välutbildade, engagerade medarbetare är grundpelarna för vår framgång.


Början och visionerna 1938 till 1949
1938 till 1949 ‚Äď B√∂rjan och visionerna

Början och visionerna

Tillverkare, märken och motorsport

Efter den globala ekonomiska krisens turbulenser gick motoriseringen i Europa på 1930-talet sakta men säkert framåt: Små motorcyklar blir överkomliga för medelinkomsttagare. Tvåhjulingarna upplever sin första storhetstid. Motorcykelsporten tilltalar också allt större delar av befolkningen.

Under denna tid växer motorcykelentusiasten Detlev Louis upp i Hamburg. Vid 18 års ålder äger han redan en BMW R51 (500 ccm) och kör sitt första lopp med den. I detta sammanhang lär han känna Walter Lohmann, som 1938 öppnar en motorcykelaffär i Hamburg.

Texten ovanför Lohmann & Louis verkstad

Efter krigets slut driver de tillsammans motorcykelaffären på Rosenstrasse 10 under namnet Lohmann & Louis, som Detlev Louis 1946 tar över som ensam innehavare.

Till v√§nster p√• bilden: Aff√§ren Lohmann och Louis p√• Rosenstrasse i Hamburg. Till h√∂ger p√• bilden: Walter Lohmann och Detlev Louis 1947 i M√ľnchen.

Till v√§nster p√• bilden: Aff√§ren Lohmann och Louis p√• Rosenstrasse i Hamburg. Till h√∂ger p√• bilden: Walter Lohmann och Detlev Louis 1947 i M√ľnchen


Det tyska ekonomiska undret och expansionen ‚Äď 1950 till 1959
1950 till 1959 ‚Äď det tyska ekonomiska undret och expansionen‚Ķ

Det tyska ekonomiska undret och expansionen

Den första motorcykelboomen

Efter grundandet av Förbundsrepubliken Tyskland ger det ekonomiska undret människorna ett växande välstånd. Många kan nu äntligen uppfylla sin önskan om ett eget fordon och tvåhjulingarna upplever en rejäl boom. Detlev Louis träffade mitt i prick med sitt lilla företag: Handeln med nya och begagnade fordon från Heinkel och Adler blomstrar, precis som importen av BSA och AJS Matchless-maskiner.

Motorcykelmärken
Motorcykel eller bil: I slutet av 1950-talet blev små bilar till prisvärda masstillverkade fordon.

Motorcykel eller bil

I slutet av 1950-talet blev små bilar till prisvärda masstillverkade fordon.

Företagets Louis affärslokaler 1955, Grindelallee 53 i Hamburg

Affärslokaler

Företagets Louis affärslokaler 1955, Grindelallee 53 i Hamburg.

 Arkiv: Reklam från 50-talet

Reklam från 50-talet

  1. Reklam för Castrol-olja
  2. Succé för tvåhjulingar tack vare det ekonomiska undret: Heinkel 2-takts mopedskoter

The ‚ÄĚSwinging Sixties‚ÄĚ ‚Äď 1960 till 1969
1960 till 1969 ‚Äď The ‚ÄĚSwinging sixties‚ÄĚ b√∂rjar skapa problem f√∂r motorcykelbranschen

The ‚ÄĚSwinging Sixties‚ÄĚ

Svåra tider för motorcykelbranschen

Bilen ers√§tter motorcykeln som masstransportmedel och m√•nga tv√•hjulstillverkare m√•ste anpassa sig. En del tillverkar endast 50cc motorcyklar eller satsar p√• helt andra produkter. Andra st√§nger portarna f√∂r gott. Med r√§tt produkter man√∂vrerar Detlev Louis sitt f√∂retag framg√•ngsrikt genom de ‚ÄĚsvaga‚ÄĚ √•ren.


1961
Detlev Louis 1961 med sonen Stephan framför butiken i Rentzelstrasse 7

Detlev Louis 1961 med sonen Stephan framför butiken i Rentzelstrasse 7

Rentzelstrasse 7

Under 1960-talet till början av 1970-talet är alla japanska motorcykeltillverkare representerade av importörer i Tyskland.


1968
Den första Louis-katalogen kom 1968, redan då med hela 40 sidor

Louis-katalogen från 1968 hade redan 40 sidor

Den första Louis-katalogen

Detlev Louis reagerar snabbt på tidens tecken: 1964 kommer den första postorderkatalogen och leveransen till den ständigt växande kundkretsen sker via postorder.


1969
Detlev Louis importerar de första motorcyklarna från Kawasaki

Detlev Louis fortsätter att tro på motorcykeln

Och redan i slutet av årtiondet visar det sig att hans optimism var berättigad: Under påverkan av rock 'n' roll-, beat- och hippiekultur återupptäcker ungdomarna motorcykeln. Och de japanska tillverkarna levererar de passande maskinerna: moderna, snabba och tillförlitliga.

Detlev Louis importerar de första motorcyklarna från Kawasaki

Louis importerar nu engelska Barbour- och MKS-kläder och tar över generalimporten av Kawasaki-motorcyklar 1969.

* Ungdomarna uppt√§cker motorcykeln p√• nytt ‚Äď pl√∂tsligt handlar det inte l√§ngre om motorcykeln som transportmedel, utan om friheten p√• tv√• hjul.


Gyllene √•r f√∂r motorcykelbranschen ‚Äď 1970 till 1979
1970 till 1979 ‚Äď gyllene √•ren b√∂rjar f√∂r motorcykelbranschen

Motorcykelbranschens gyllene år börjar

Personalstyrka

1970 har f√∂retaget 10 anst√§llda. G√ľnther Albrecht kommer till f√∂retaget och blir den andra verkst√§llande direkt√∂ren 1977. Samma √•r flyttar f√∂retaget till st√∂rre aff√§rslokaler i Hamburg, S√ľderstr. 129. Verkstaden, f√∂rs√§ljningsavdelningen, reservdels- och fraktlagret finns i trev√•ningsbyggnaden. F√∂retaget har nu bolagsformen GmbH.

Idag har Louis √∂ver 1¬†800 anst√§llda i Tyskland, √Ėsterrike och Schweiz, inklusive mer √§n 160 l√§rlingar

Idag har Louis √∂ver 1¬†900 anst√§llda i Tyskland, √Ėsterrike och Schweiz, inklusive mer √§n 160 l√§rlingar.

Rentzelstrasse 7 år 1972, sedan flera år Tysklands största motorcykelaffär

Rentzelstrasse 7 år 1972, sedan flera år Tysklands största motorcykelaffär


1972

Fritid och livsstil

Det nya decenniet börjar färgglatt och optimistiskt. Växande inkomster ger en ökad efterfrågan på konsumtionsvaror, nyfikenheten på tekniska innovationer av alla slag är stor. Det är gyllene år som börjar för motorcykelbranschen. Motorcykeln som fritidsutrustning håller på att bli en stor trend och en symbol för en nöjesorienterad livsstil.

Motorcykelbranschens gyllene år börjar

Som tysk Kawasaki-importör hade Detlev Louis äran att stå för världspremiären av 900 Z1 på IFMA 1972.

V√§rldspremi√§r f√∂r Kawasaki 900 Z1 p√• IFMA 1972. Till h√∂ger p√• bilden: Detlev Louis och G√ľnther Albrecht

V√§rldspremi√§r f√∂r Kawasaki 900 Z1 p√• IFMA 1972. Till h√∂ger p√• bilden: Detlev Louis och G√ľnther Albrecht

Japanska tillverkare erövrar marknaderna

De fyra japanska tillverkarna Honda, Kawasaki, Yamaha och Suzuki erövrar världens marknader och racerbanor.

Kawasaki 900 Z1 ‚Äď fr√•n 0 till 100 km/h p√• endast 4,2 sekunder

Kawasaki 900 Z1 ‚Äď fr√•n 0 till 100 km/h p√• endast 4,2 sekunder

1972 ligger Kawasaki helt klart i t√§ten: 900 Z1 √§r nu den nya ledstj√§rnan p√• motorcykelhimlen. Fr√•n 0 till 100 km/h p√• endast 4,2 sekunder ‚Äď Z1-900 var l√§nge ‚ÄĚden snabbaste serietillverkade motorcykeln i v√§rlden‚ÄĚ.

Långa köer framför Louis-mässmontern på IFMA 1972

Långa köer framför Louis-mässmontern på IFMA 1972

50 √•r av Kawasaki i Tyskland ‚Äď Kawasaki Z900 RS CAFE

Importverksamhet med kläder och tillbehör

Med motorcykelförsäljningen växer också behovet av kläder och tillbehör. Detlev Louis utökar sin importverksamhet med dessa områden.

1967 ‚Äď Deal med Kawasaki; 1969 ‚Äď allm√§n import; 1972 ‚Äď v√§rldspremi√§r f√∂r IFMA; 1996 ‚Äď butik med fordon avvecklas; 1990 fram till idag ‚Äď Importbutik med kl√§der och tillbeh√∂r

Världskartan

Louis blir generalimportör för Kawasaki

Kawasaki letar efter en egen distributionspartner för Tyskland och besöker en av de största motorcykelhandlarna i Tyskland med en tremannadelegation i slutet av 1967: Detlev Louis.

Tremannadelegationen från Kawasaki hos Detlev Louis

Tremannadelegationen från Kawasaki hos Detlev Louis


Aff√§rerna v√§xer ‚Äď 1980 till 1989
1980 till 1989 ‚Äď Shopping hos Louis. Snabb, kompetent, v√§nlig ‚Äď alltid en upplevelse
Sedan 1985 har butiken p√• S√ľderstrasse 83 i Hamburg varit den st√∂rsta av alla Louis-filialer med sina 2¬†400¬†m¬≤

Sedan 1985 har butiken i Hamburgs S√ľderstra√üe 83 varit den st√∂rsta av alla Louis-filialer med 2 400 m¬≤

Shopping hos Louis

Snabb, kompetent, v√§nlig ‚Äď alltid en upplevelse

S√ľderstrasse 83

Postorderkatalogen har redan v√§xt till att omfatta 357 sidor. Postorder- och filialverksamheten kr√§ver √∂kad logistikkapacitet. Av denna anledning flyttas butiken i Hamburg 1985 till S√ľderstrasse 83. Den rymliga motorcykelbutiken i tv√• v√•ningar med f√∂rs√§ljning av kl√§der, tillbeh√∂r och fordon p√• 2¬†400¬†m¬≤ √§r en sensation och blir ett paradis f√∂r motorcykelspecialister fr√•n hela Europa. Under tiden arbetar man med massreklam i facktidningars bilagor ‚Äď med framg√•ng. Postordern v√§xer, mer √§n 400 paket l√§mnar f√∂retaget varje dag.

Mer √§n 85 aff√§rer i Tyskland, √Ėsterrike, Schweiz och Nederl√§nderna.

Butiker och logistik

Motorcykelns triumftåg fortsätter oförminskat. I samma utsträckning växer verksamheten hos Louis när det gäller tillbehör och kläder. För att säkerställa närheten till kunderna öppnade Louis den första filialen utanför Hamburg i Hannover 1981. I slutet av decenniet fanns det totalt 18 butiker i hela Tyskland.

Stora planer och nya medier ‚Äď 1990 till 1999
1990 till 1999 ‚Äď stora planer och nya medier

1990 trycker Louis postorderkatalogen i en upplaga p√• 120¬†000 exemplar. N√•gra √•r senare √∂verskrider upplagan miljonstrecket. √Ąven omfattningen och inneh√•llet v√§xer i takt med f√∂retagets utveckling.

Stora planer och nya medier

Centrallager och förvaltning

Det √∂kande antalet nya filialer och det st√§ndigt v√§xande produktsortimentet gjorde en grundl√§ggande omorientering n√∂dv√§ndig 1989. Automation och transport√∂rteknik anv√§nds f√∂r f√∂rsta g√•ngen i motorcykelbranschen ‚Äď Europas modernaste logistikcenter f√∂r motorcykeltillbeh√∂r och kl√§der har skapats.

1991

Första byggavsnittet med 1 000 m² kontors- och 5 800 m² logistikyta (G1), (G2), (G3) tas i drift.

1994‚Äď1998‚Äď2007

Ytterligare byggavsnitt (G4), (G5) tas i drift.

2010

Det största byggprojektet hittills var ett 10 000 m² stort höglager för lastpallar (G6).

2015

Köpet av ett angränsande kontors- och lagerkomplex (G7) var det hittills sista steget i expansionen. Louis förfogar idag över 50 000 m² för administration, logistik och FunShop Allermöhe.

Leverans och logistik

Upp till 450 EUR-pallar med varor och 7 000 postorderbeställningar varje dag

Flera lastbilslaster med varor från hela världen anländer till Louis varje dag. Det är bara 20 minuters körtid från hamnen. Och även filialerna erhåller härifrån upp till 450 EUR-pallar med varor varje dag. Dessutom lämnar dagligen upp till 7 000 postorderbeställningar vårt Louis-centrallager. För att kunna hantera den enorma godshanteringen har Louis investerat i toppmodern transportörteknik.
Denna √•tg√§rd g√∂r det m√∂jligt f√∂r Louis att leverera varje inkommande best√§llning inom 24 timmar. I regel n√•r best√§llningar via postorder kunderna redan 2 arbetsdagar efter best√§llningen inklusive postg√•ng ‚Äď ofta till och med redan n√§sta dag! Filialerna f√∂rses med varor √∂ver natten, vilket s√§kerst√§ller st√∂rsta m√∂jliga tillg√§nglighet av varorna p√• plats. Louis har kunnat uppr√§tth√•lla denna h√∂ga standard sedan mitten av 1992 ‚Äď det vill s√§ga i mer √§n 20 √•r.

En yta på över 50 000 m². 400 anställda. Centrallager och förvaltning

En yta på över 50 000 m². 400 anställda. Centrallager och förvaltning


1997
1997 blir Louis marknadsledare inom handeln med motorcykeltillbeh√∂r i Tyskland och klarar sig klart b√§ttre √§n konkurrenterna ‚Äď Louis h√•ller sin ‚ÄĚpole position‚ÄĚ med framg√•ng √§n idag.

Louis blir marknadsledare

På den återförenade tyska motorcykelmarknaden fortsätter utvecklingen uppåt. Handeln via filialer och postorder utvecklas explosionsartat. Verksamheten med kläder och tillbehör har gått om motorcykelförsäljningen. Följaktligen slutar Louis med fordonsverksamheten året 1996.

Louis-webbutik lanseras 1997 och blir omedelbart Tyskland mest besökta motorcykelwebbplats.

Webbutik

Louis-webbutik lanseras 1997 och blir omedelbart Tyskland mest besökta motorcykelwebbplats.

Louis-GIGAStore i Berlin

1998 sätter Louis GIGAStore i Berlin en ny standard

√Ąven n√§r det g√§ller filialerna har det h√§nt en hel del. 1998 s√§tter nya Louis GIGAStore i Berlin nya standarder ‚Äď en enorm ‚ÄĚupplevelsev√§rld‚ÄĚ p√• mer √§n 1 700 m¬≤ med motorcyklar som tema √∂ppnar sina portar f√∂r bes√∂karna. I hela Tyskland omvandlas m√•nga Louis-filialer till st√∂rre, rymliga, nydesignade ‚ÄĚMEGASHOPS‚ÄĚ och ‚ÄĚGIGAStores‚ÄĚ. 1999 driver Louis 47 butiker.


Kompetens, service, Europa ‚Äď 2000 till 2009

Kompetens, service, Europa

I det 21:a √•rhundradet blir det stopp f√∂r motorcykelbranschens kontinuerliga tillv√§xt. Internetbubblan och finanskrisen s√§tter sina sp√•r. Trots detta forts√§tter Louis att v√§xa kontinuerligt ‚Äď bland annat f√∂r att f√∂retaget i god tid s√§tter kursen mot framtiden.


2002
Louis-anställda framför filialen

Kompetens och kvalifikation för kundservice

2002 grundas Louis Akademi i Hamburg, ett på den tiden enastående utbildningsinstitut för utbildning av anställda. Här träffas kollegor från alla filialer, utbyter erfarenheter, lär känna nya produkter och skaffar sig teknisk kunskap. Men framför allt lär de sig att vara rådgivare som inspirerar kunderna med kompetens och passion.


Webbutiken blir internationell ‚Äď 2010 till 2019
2010
Sedan sommaren 2010 finns den kompletta webbutiken även på engelska. Men det var bara början…

Webbutiken blir internationell

Louis engagerar sig ocks√• allt mer i andra europeiska l√§nder. Det viktigaste verktyget i det sammanhanget √§r webbutiken. √Ėversk√•dliga och detaljerade illustrerade artikelbeskrivningar, ofta √§ven med 3D-animation, filmbaserad produktpresentation, toppaktuella erbjudanden, m√§rkesbutiker med ‚ÄĚlook and feel‚ÄĚ fr√•n respektive m√§rken och naturligtvis snabba laddningstider g√∂r bes√∂ket till en upplevelse f√∂r kunderna.

Sedan sommaren 2010 finns den kompletta webbutiken även på engelska. Men det var bara början…

Louis-webbutik

Webbutik

Mer än 55 000 produkter.

Louis hjälmrådgivning

Hjälmrådgivning

Hjälper till vid valet av rätt motorcykelhjälm.

Louis motorcykeldatabas

Motorcykeldatabas

Tekniska data f√∂r mer √§n 3 700 fordon ‚Äď gratis!

Louis m√§rkesbutiker

Märkesbutiker

Leta målinriktat efter produkter från speciella märken.

Louis-dokumentationer

Dokumentationer

√Ėver 50¬†000 dokument kan h√§mtas direkt i webbutiken.


2014

Nylansering av Louis-webbutik

2014 genomgår Louis-webbutik en fullständig förnyelse. Den har nya sök- och filteralternativ, är nu ännu överskådligare och snabbare, och framför allt fungerar den även för smartphones. Därmed finns det knappt några gränser för våra kunders shoppingupplevelse. Det gäller även språk: Under de närmaste åren kommer franska, nederländska och italienska att följa som butiksspråk.

Louis-webbutik

2014

Den första filialen i Schweiz

Louis blir inte bara p√• det virtuella planet mer och mer internationellt: 2016 startar den f√∂rsta schweiziska filialen i Wallisellen i n√§rheten av Z√ľrich. 2019 kommer den andra i Root i n√§rheten av Luzern. Den f√∂rsta filialen utanf√∂r det tyskspr√•kiga omr√•det kommer ocks√• att finnas i Tilburg i Nederl√§nderna 2019.

Generellt sett √§r 2019 ett speciellt √•r f√∂r butiksledning p√• Louis: nya butiker √∂ppnar ocks√• i D√ľsseldorf, Wiesbaden, Norderstedt, Wuppertal, K√∂ln-Pesch, Aalen och i St. P√∂lten i Nieder√∂sterreich.


Tillv√§xt trots pandemi ‚Äď 2020 till idag
2002

Trots pandemin fortsätter tillväxten

När ett nytt coronavirus spred sig i Asien i början av 2020 hördes de första varningsklockorna hos Louis. Lagren fylls på så snabbt som möjligt för att vara förberedd på eventuella leveransbortfall. På detta sätt klarar Louis sig med alla anställda helskinnat genom de två pandemiåren trots temporärt stängda filialer. Tur i oturen: Eftersom semesterresor inte är möjliga investerar många kunder i motorcykelhobbyn. Det nya alternativet att köra med 125-körkort ger också många nya kunder till Louis.

Pandemin leder till snabb utveckling för postorderbranschen. Louis kan utöka sin logistikkapacitet avsevärt inom två år. Men trots allt är filialerna fortfarande den viktigaste pelaren i företaget. Fyra nya orter och ytterligare fyra flyttningar till större lokaler dokumenterar tillväxten inom den stationära handeln.

F√∂r att organisationen ska h√•lla j√§mna steg med tillv√§xt och nya arbetsformer ‚Äď nyckelord hemmakontor ‚Äď omorganiseras m√•nga arbetsprocesser inom administration och logistik och nya mjukvarusystem implementeras.

I onlinebutiken talas nu även polska och danska. Ytterligare butiker i olika länder planeras.


F√∂retagsledning ‚Äď fr√•n 1938 till idag

Detlev Louis ‚Äď F√∂retagsgrundare 1938 till 2012

Detlev Louis
Företagsgrundare
1938 till 2012

G√ľnther Albrecht ‚Äď VD 1977 till 2010

G√ľnther Albrecht VD
1977 till 2010

Stephan Louis ‚Äď VD 1982 till 2010

Stephan Louis
VD
1982 till 2010

Nico Frey ‚Äď VD 2010 till idag

Nico Frey
VD
2010 till idag

Joachim Grube-Nagel ‚Äď VD 2010 till idag

Joachim Grube-Nagel
VD
2010 till idag

Från vänster: Nico Frey, Warren Buffett, Joachim Grube-Nagel och Ted Weschler

Från vänster: Nico Frey, Warren Buffett, Joachim Grube-Nagel och Ted Weschler

Tryggad framtid

F√∂r att trygga f√∂retagets framtid p√• l√•ng sikt best√§mmer sig Ute Louis, √§nka efter f√∂retagets grundare, att ge Warren Buffett i uppdrag att lotsa makens livsverk genom framtiden. Den respekterade investeraren uppskattas √∂ver hela v√§rlden f√∂r sitt l√•ngsiktiga t√§nkande och agerande. √Ör 2015 f√∂rv√§rvar Buffetts holdingbolag Berkshire Hathaway Detlev Louis Motorrad-Vertriebsgesellschaft mbH. √Ąven under den nya √§garen f√∂rblir Louis ett oberoende f√∂retag med de tv√• verkst√§llande direkt√∂rerna Nico Frey och Joachim Grube-Nagel.


F√∂r oss √§r MOTORCYKEL EN HJ√ĄRTESAK

Joachim, vad inneb√§r MOTORCYKEL EN HJ√ĄRTESAK f√∂r dig?

‚ÄĚMOTORCYKEL EN HJ√ĄRTESAK betyder f√∂r mig att dagligen skapa lyckliga stunder f√∂r kunderna i den speciella motorcykelmilj√∂n, tillsammans med v√•ra passionerade kollegor. Det k√§nns bra f√∂r mig, varje dag. Med huvud, kropp och sj√§l.‚ÄĚ

Nico, vad inneb√§r MOTORCYKEL EN HJ√ĄRTESAK f√∂r dig?

‚ÄĚDet hela b√∂rjade med Z√ľndapp KS 50 WC. Stolt som en tupp ‚Äď men ocks√• √§ntligen mobil. √Ąntligen iv√§g till √Ėstersj√∂n (det tog ett tag, men jag kom fram) och m√∂jligheten att kunna r√∂ra sig fritt.

Längtan efter frihet har aldrig försvunnit. Känslan av att utforska världen även utanför huvudvägarna, på småvägarna. Och det hellre med vänner på en motorcykel än i en plåtlåda.

Alla har sina egna dr√∂mmar och √∂nskem√•l, men √∂nskan om frihet uppfylls med ett tryck p√• startknappen.‚ÄĚ

F√∂r oss √§r MOTORCYKEL EN HJ√ĄRTESAK ‚Äď f√∂r dig ocks√•?

K√∂r du motorcykel? √Ąlskar du motorcyklar? Vad √§r du: Asfaltskrapa, touringfantast, vild mekare eller terr√§ng-globetrotter? √Ąr din motorcykel din √∂gonsten? V√§lkommen till likasinnade och v√§nner! V√§lkommen till MOTORCYKEL EN HJ√ĄRTESAK


SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar