Intressanta fakta om motorcykeldäck

Eftersom däcken är det viktigaste gränssnittet mellan motorcykeln och vägen, är de avgörande för både nöjet och säkerheten när du kör.

Bra att veta om däck

D√§cken √§r huvudansvariga f√∂r hur en motorcykel ‚ÄĚk√§nns‚ÄĚ. Och det √§r inte alltid motorcykelns standardd√§ck som √§r b√§st. Det b√§sta s√§ttet att ta reda p√• vilka alternativ som √§r m√∂jliga √§r att g√• in p√• de stora d√§cktillverkarnas webbplatser under s√∂kordet ‚ÄĚGodk√§nda d√§ck‚ÄĚ. En annan m√∂jlighet √§r d√§ckproffs som reifen.com. Testrapporter i fackpressen tillhandah√•ller ocks√• v√§rdefulla upplysningar.

Du behöver förresten inte vara rädd för att prova ett annat par däck. Varje förare har ju sina egna preferenser och kvaliteten är lika hög hos alla stora däckmärken. Endast billiga erbjudanden från exotiska märken bör behandlas med yttersta försiktighet. Däcken är det sista du bör snåla med på din motorcykel.



Sportigt och snabbt runt kurvan, lugnt och trivsamt p√• landsv√§gen eller ut i den kuperade terr√§ngen? Oavsett vilken maskin du k√∂r och vilken k√∂rstil du har ‚Äď vi p√• ReifenDirekt.de har garanterat r√§tt d√§ck f√∂r dig och din motorcykel. Du f√•r g√§rna meka sj√§lv ‚Äď men du beh√∂ver inte: I samband med din best√§llning v√§ljer du helt enkelt en av v√•ra kompetenta lokala verkstadspartner i ditt omr√•de. 


De viktigaste däcktyperna

D√§cksortimentet idag √§r lika m√•ngfaldigt som motorcyklarna och kraven f√∂rarna st√§ller. Specialisering √§r det magiska ordet. F√∂ljande lilla typinformation kan d√§rf√∂r endast tillhandah√•lla en grov √∂versikt. √Ėverg√•ngarna mellan de enskilda kategorierna √§r flytande.

D√§ck ‚Äď allround
De bästa allrounddäcken: Touringsportdäck

Denna d√§ckkategori utg√∂r den st√∂rsta utmaningen f√∂r utvecklingsavdelningarna eftersom kundkraven inte bara √§r mycket h√∂ga utan ocks√• mycket mots√§gelsefulla. Och tillverkarna blir faktiskt b√§ttre och b√§ttre p√• att uppfylla alla krav: Greppniv√•n p√• nuvarande touringsportd√§ck √§r lika h√∂g som den var f√∂r rena sportd√§ck f√∂r 10 till 15 √•r sedan. K√∂rstr√§cka och grepp vid v√•tt v√§gl√§g g√∂r l√•nga semesterturer m√∂jliga i alla v√§der utan problem. 

D√§ck ‚Äď touring
Precis lagom för stora breda motorcyklar: Däck till touringmaskiner och cruiser

När det gäller däcken för tunga cruiser och touringmaskiner såsom Honda Gold Wing är maximalt grepp vid lutning mindre viktigt. Fokus ligger här på egenskaper som stabilitet, bärförmåga och körsträcka. I denna kategori ingår också de extra breda bakdäcken för custommotorcyklar.

D√§ck ‚Äď sport
För ett liv med risker: Sport- och racingdäck

H√§r √§r maximalt grepp och optimala varvtider huvudsaken. Sportd√§ckens j√§mf√∂relsevis spetsiga kontur s√§kerst√§ller att d√§cken har en stor kontaktyta vid kraftig lutning ‚Äď viktigt n√§r man accelererar ut ur kurvor. Till detta passar mjukare gummiblandningar, som √• ena sidan ska s√§kerst√§lla maximalt grepp, men √• andra sidan slits relativt snabbt. M√•nga sportd√§ck greppar riktigt bra f√∂rst n√§r de har k√∂rts varma.

Sport- och racingdäck

√Ąnnu mer extrema √§r √§kta racingd√§ck: inget m√∂nster, kort livsl√§ngd och d√•ligt grepp i kyla begr√§nsar deras anv√§ndning till racerbanan. D√§remellan finns varianter till exempel f√∂r racertr√§ning, som visserligen √§r godk√§nda f√∂r v√§gtrafik, men vars prestationsprofil √§r starkt fokuserad p√• t√§vlingsbanan.

D√§ck ‚Äď resor
Stadsjeeparna bland däcken: (Rese-)endurodäck

Denna typ av d√§ck har speciellt utformats f√∂r stora enduromotorcyklar som R 1200 GS. I princip handlar det om touringsportd√§ck med mer eller mindre gr√∂vre m√∂nster. Dessa endurod√§ck √§r m√•ngsidiga och effektiva. √Ötminstone p√• asfalt och fasta grusv√§gar. Om du vill ha mer kan du v√§lja de f√• undantagen med grova m√∂nster som ocks√• fungerar p√• bl√∂ta √§ngar och sandbanor ‚Äď naturligtvis igen p√• bekostnad av prestandan p√• vanlig v√§g.

  1. Landsvägsdäck lämpliga även för grusväg
  2. Blandform för grövre underlag
  3. Terrängdäck lämpliga även för asfalt

1

Terräng
‚Ė¨ ‚Ė¨ 
väg
‚Ė¨ ‚Ė¨ ‚Ė¨ ‚Ė¨ 


2

Terräng
‚Ė¨ ‚Ė¨ ‚Ė¨
väg
‚Ė¨ ‚Ė¨ 


3

Terräng
‚Ė¨ ‚Ė¨ ‚Ė¨ ‚Ė¨ 
väg
‚Ė¨ ‚Ė¨

D√§ck ‚Äď terr√§ng
När allt blir riktigt smutsigt: Terrängdäck

Sand, lera och små stenar är den arbetsmiljö som denna typ av däck trivs i. Där kan dessa grova mönster tag i underlaget och ge den önskade framdrivningen. I denna kategori hittar trial-, cross- och enduroförare däck med specialiserade mönster för en mängd olika användningsområden. Asfalt är däremot ett underlag som terrängdäck inte kommer överens med och visar där ett ojämnt och slirande körbeteende.

D√§ck ‚Äď skotrar
De små fina: Skoterdäck

Den viktigaste skillnaden mellan skoter- och motorcykeld√§ck √§r ocks√• den mest uppenbara: storleken. Men de sm√• 10-tums d√§cken p√• gamla vespor √§r numera dock ganska omoderna. De vanliga storlekarna idag √§r 12 till 14 tum ‚Äď bra f√∂r mer stabilitet vid h√∂gre hastighet. Strukturen, gummiblandningar och m√∂nster hos moderna skoterd√§ck liknar de stora syskonens. √Ąven h√§r finns det sportiga, komfortabla och √§ven terr√§ngdugliga varianter. Och det finns en typ av d√§ck som n√§stan inte alls √§r tillg√§nglig f√∂r de stora hjulen: Vinterd√§ck med lamellm√∂nster och gummiblandningar som ger grepp √§ven vid temperaturer under noll grader.

Så att allt får plats: godkännande av däck

De för motorcykeln godkända däckdimensionerna (se nedan) anges i registreringsbeviset del 1 (fordonshandlingar). Originaldäckens tillverkare och modell finns också ofta noterad där. Om du vill köra ett annat fabrikat eller till och med däck med andra dimensioner bör du i förväg fråga om det finns ett intyg om däckens ofarlighet eller ett godkännande. Dessa finns tillgängliga hos din däckhandlare eller kan laddas ner från däcktillverkarens webbplats. Ett sådant intyg om däckens ofarlighet lugnar inte bara poliser och personalen hos bilprovningen. Det skyddar också mot otäcka överraskningar när det gäller körbeteende, eftersom godkännandet vanligtvis bara ges efter omfattande provkörningar genom motorcykel- och däcktillverkaren.


Bokstäver och markeringar på motorcykeldäck

Uppdaterad kunskap från körskolan: Det finns många siffror, symboler och bokstäver på varje motorcykeldäck. Alla som vet deras betydelse kommer att få reda på allt viktigt om respektive däck.

 D√§ckm√§rkningen:

  1. 150‚Äď bredd
  2. 70 ‚Äď d√§cktv√§rsnitt
  3. R ‚Äď konstruktion
  4. 18 ‚Äď diameter
  5. M/C ‚Äď motorcykeld√§ck
  6. 70H  ‚Äď hastighet / belastningsindex
  7. TL ‚Äď tubeless (svenska slangl√∂st)

Underhåll, kontroll och reparation av motorcykeldäck

Motorcykeld√§ck f√∂rtj√§nar att man sk√∂ter dem. En stor del av k√∂rgl√§djen som du tycker om p√• motorcykeln beror ju p√• de runda sakerna ‚Äď f√∂r att inte tala om s√§kerheten.

Identifiera åldern på däcket

Identifiera åldern på däcket

Det är viktigt att veta när ett däck tillverkades: Ju äldre däcket blir desto mer tappar det elasticitet och därmed förmågan att greppa i asfalten. Av denna anledning finns det ett ovalt fält med ett fyrsiffrigt nummer på varje däcksida som anger produktionsdatumet. Exempel: Siffran 1915 betyder inte att däcket är från första världskriget. Det som snarare avses är den 19:e veckan året 2015.

Kontrollera däcktrycket regelbundet

Redan 0,2 bar f√∂r lite i d√§cken f√∂rs√§mrar k√∂rbeteendet m√§rkbart. Ett f√∂r h√∂gt lufttryck (= mindre kontaktyta) inneb√§r i sin tur h√∂gre slitage och mindre grepp. Av denna anledning rekommenderar alla d√§cktillverkare kontroll av d√§cktrycket varje vecka, helst med en exakt d√§cktrycksm√§tare. Det korrekte v√§rdet ska st√§llas in n√§r d√§cken √§r kalla.

Lufttrycket ökar med 0,1 till 0,2 bar till följd av uppvärmningen under körning. Ta hänsyn till detta vid pauser under längre turer!

Identifiera åldern på däcket

Mätning av mönsterdjup

Lagstiftaren f√∂reskriver ett minsta m√∂nsterdjup p√• 1,6 mm. Det √§r b√§ttre att byta senast vid ett m√∂nsterdjup p√• 2 till 3 mm, eftersom √§ven ‚ÄĚfyrkantigt‚ÄĚ slitna d√§ck har en negativ effekt p√• maskinens k√∂regenskaper. Senast efter det f√∂rsta d√§ckbytet kommer du att veta vad som menas. Louis har olika d√§ckm√∂nsterm√§tare som underl√§ttar detta arbete.

Riktnings- och slitageindikatorer

Eftersom moderna däck har optimerats för en rotationsriktning indikerar pilar på däckets sidor om däcket är korrekt monterat. Alla motorcykeldäck har mindre tvärgående mönster som visar slitbanans slitagegräns.

Höjden på denna så kallade TWI (tread wear indicator) motsvarar dock INTE det av oss föreskrivna minsta mönsterdjupet på 1,6 mm.

Inkörning av nya däck

Nya däck kan vara ganska hala. Detta beror på ett vaxliknande lager på slitbanan. Det kan ta upp till 200 km innan detta lager slitits av och däcken är optimalt uppruggade.

Alltså: undvik plötsliga inbromsningar och accelerationer i början och öka lutningen gradvis.

Akut reparation av motorcykeldäck

Akut reparation av motorcykeldäck

Principiellt b√∂r du kontrollera dina d√§ck s√• ofta som m√∂jligt (till exempel n√§r du tankar eller kontrollerar d√§cktrycket) med avseende p√• sprickor, fr√§mmande f√∂rem√•l och andra skador. Om du skulle r√•ka ut f√∂r punktering n√§r du √§r p√• v√§g med din motorcykel kan m√•nga av skadorna repareras provisoriskt med reparationssatser. Men bara provisoriskt! Med ett lappat d√§ck ska man bara k√∂ra till n√§rmaste verkstad och inte l√§ngre.

Däcktillbehör för turer och verkstad

Montera, kontrollera, reparera: Louis har rätt tillbehör för alla arbeten i samband med däck.


Diagonal eller radial: motorcykeldäckens insida

Det finns mycket hjärnsubstans från många ingenjörer i de runda svarta sakerna. Förutom gummiblandning och mönsterdesign är det framför allt de inre värdena som avgör ett däcks karaktär och köregenskaper.

Diagonaldäck

Diagonaldäck

Namnet kommer fr√•n strukturen p√• d√§ckstommen, allts√• d√§ckets skelett: F√∂r att ge gummit en stabil form st√∂djer flera lager av tr√•dar d√§cket ‚Äď och dessa l√∂per diagonalt mot f√§rdriktningen. Denna struktur anv√§nds numera n√§stan uteslutande f√∂r terr√§ngd√§ck, d√§r flexibiliteten i stommen √§r en f√∂rdel vid anpassning till underlaget. Dessutom anv√§nds den i d√§ck f√∂r klassiska motorcyklar. Nackdelar vid anv√§ndning p√• allm√§n v√§g: Kraftig utvidgning och uppv√§rmning av d√§cken vid h√∂g hastighet.

  1. Däckstommar i diagonal inriktning
  2. Slitbana med mönster
  3. Fälg
  4. Däckfot
  5. Kanttråd
  6. Förstärkt gummi
  7. Lufttätt innergummi
Radialdäck

Radialdäck

Ett radiald√§cks stomme best√•r vanligtvis av bara ett eller tv√• lager, vars tr√•dar √§r anordnade tv√§rs mot rotationsriktningen (allts√• radiellt mot hjulaxeln). G√∂rdelns tr√•dar √§r (vanligtvis) parallella med rotationsriktningen. G√∂rdeln f√∂rhindrar att d√§cket utvidgas p√• grund av centrifugalkraften. D√§ckstommens enskilda lager genererar mindre friktion i d√§cket och motsvarande mindre v√§rme ‚Äď vilket ocks√• √§r absolut n√∂dv√§ndigt med tanke p√• moderna motorcyklars prestanda.

  1. Däckstomme i radiell riktning
  2. Noll-grad-gördel
  3. Slitbana med mönster
  4. Fälg
  5. Däckfot
  6. Kanttråd
  7. Förstärkt gummi
  8. Lufttätt innergummi
Däckblandning

Tack vare avancerad teknik kombinerar moderna sport- och touringdäcks slitbanekonstruktioner till synes motsägelsefulla egenskaper.

Vissa tillverkare använder även gördeln för att uppnå högre körsträcka i mitten av slitbanan och mer grepp på sidorna vid lutning. Andra tillverkare uppnår samma effekt med hårdare respektive mjukare gummiblandningar.

  1. Hårdare gummiblandning respektive ytterligare kordförstärkning för lång körsträcka.
  2. Mjukare gummiblandning eller svagare kordförstärkning för bättre grepp vid lutning.

Fler tips finns på vår YouTube-kanal

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar