Motorcykelbagage: Vad passar till vilken motorcykel?

Att resa med motorcykeln: Du uppfattar din omgivning mycket mer intensivt än i en bil, du lär känna människor snabbare och körningen är inget nödvändigt ont, utan kärnan i njutningen.

Bagagesystem: Motorcykelbagage i jämförelse

Olika bagagesystem i jämförelse

Särskilt nybörjare profiterar på den erfarenhet som man automatiskt samlar på sig på långa turer som sträcker sig över flera dagar. Så det är bara till att ge sig iväg, det är värt det. Men innan dess måste du ändå stuva undan det nödvändiga bagaget på maskinen. Det finns en ganska förvirrande variation av bagagesystem.

För att göra ditt val enklare, här är de vanligaste systemen och vad de är särskilt lämpade för:

Tankväska
Tankväska
  • Lämplig för: nästan alla typer av motorcyklar. Problematiskt i samband med sportenduros på grund av platsbrist och med motorcyklar vars instrument har monterats på tanken (till exempel Harley-Davidson).
  • Fastsättning: Det finns tre grundläggande system med många varianter: Rem, magnet och klickfäste.
  • Fördelar: Har minst effekt på cykelns balans – perfekt för tungt bagage och för allt som du vill ha nära till hands när du är på språng. Beroende på storlek erbjuder en tankväska även ett märkbart vindskydd på maskiner utan beklädnad.
Sidoväska
Sidoväska
  • Lämplig för: Touringmaskiner, sporttourers, naked bikes, touring enduros – alla maskiner som kan förses med ett lämpligt bärsystem.
  • Fastsättning: Fast fäste, individuellt anpassat för varje motorcykelmodell.
  • Fördelar: De vattentäta lådorna av plast eller aluminium är bokstavligen talat motorcykelns bagageutrymme. De är låsbara och därför ganska stöldsäkra, sitter ordentligt fast på motorcykeln och tål även relativt tunga belastningar.
Sadelväskor
Sadelväskor
  • Lämpliga för: i stort sett alla motorcyklar med passagerarsits, inklusive supersportmaskiner.
  • Fastsättning: För det mesta ansluten med justerbara kardborreband. Placeras helt enkelt över passagerarsitsen (om möjligt hellre under sadeln) och säkras dessutom med remmar, till exempel på fotpinnar för passagerare.
  • Fördelar: För enstaka turer och i synnerhet för chopper och sportmotorcyklar är sadelväskor ett prisvärt och lätt alternativ till sidoväskor.

Viktigt: Sadelväskorna behöver under alla omständigheter ett tillräckligt säkerhetsavstånd till varma avgasrör!

Topcase
Topcase
  • Lämplig för: alla maskiner på vilka en motsvarande hållare kan monteras.
  • Fastsättning: Precis som sidoväskor behöver respektive topcase en bagagehållare som anpassats till motorcykeln och eventuellt en extra adapterplatta.
  • Fördelar: Många topcases är tillräckligt stora för att två hjälmar ska få plats. Precis som sidoväskor är de vattentäta och låsbara.

Viktigt: Följ tillverkarens rekommendationer för lastning och maximal hastighet.

Bagagerulle
Bagagerulle
  • Lämplig för: alla maskiner med passagerarsits eller bagagehållare.
  • Fastsättning: Bagagerullar måste fästas med surrningsremmar på de avsedda bagagekrokarna eller på stabila fasta punkter som förlängningar till fotpinnar eller grepphandtag. Tips: Bagagerullar är vattentäta, men luft kan ändå strömma ut genom låset. Dra därför åt surrningsremmarna igen under den första pausen.
  • Fördelar: Bagagerullar är de lättaste, billigaste och mest universella transportbehållarna. Bagagerullar är också perfekta som resväskor när du någon gång inte har motorcykeln med dig.
Bakväska
Bakväska
  • Lämplig för: alla maskiner med passagerarsits eller bagagehållare.
  • Fastsättning: Bakväskor måste fästas med surrningsremmar på de avsedda bagagekrokarna eller på stabila fasta punkter som förlängningar till fotpinnar eller grepphandtag.
  • Fördelar: Bakväskor av textil är idealiska för motorcyklar som varken kan förses med väskor eller stora tankväskor. Urvalet av storlekar och former är enormt. Uppdelningen i enskilda fack skapar ordning.
Bagagesystem: Motorcykelbagage i jämförelse

Packa rätt: Köra med bagage

Bagage kan stuvas undan på vilken motorcykel som helst – även på chopper och supersportmotorcyklar. För att inte äventyra säkerheten och körglädjen har vi här några grundläggande tips: Med bagage – speciellt med en passagerare – kan de vanliga köregenskaperna förändras dramatiskt, eftersom den övergripande tyngdpunkten förskjuts bakåt och uppåt. Motorcykeln blir svårare att hantera, reagerar trögare på styrimpulser och tenderar under vissa omständigheter till självsvängning.

Regler för lastning av motorcykeln

Om du håller dig till följande regler när du lastar kommer du att minimera eventuella problem:

  • Tunga saker och allt du behöver när du är på språng ska finnas i tankväskan.
  • Packa tunga saker i väskorna framme och nere.
  • Lasta sidoväskor helst med samma vikt.
  • Packa bara lätta saker på baktill.
  • Inga tunga eller hårda saker i ryggsäcken – risk för personskador!
  • Inget bagage på styret och gaffeln!
  • Bind fast allt säkert så att inget kan fladdra, kontrollera regelbundet och dra åt vid behov.
  • Överskrid inte den tillåtna totalvikten – se fordonshandlingen!
  • Beakta tillverkarens rekommendationer för lastning och hastighet.
  • Säkerställ tillräcklig rörelsefrihet!
  • Täck inte över blinkers och bakljus!
  • Kontrollera styrutslag och syn på instrumenten.
  • Justera fjäderförspänningen och dämpningen vid behov.

Viktig upplysning: På samma sätt som att köra med en passagerare ändrar också bagage motorcykelns beteende. Kör den lastade motorcykeln till en början med särskild uppmärksamhet och försiktighet.


Touring-checklista

Vilka saker som inte bör saknas på någon tur hittar du i vår touring-checklista

iconTouring-checklista
SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar