Hjälmköp: Så hittar du rätt motorcykelhjälm

Vilken HJÄLM för DIG?! Hjälmtyper – Louis starttips
Videor om ämnet hjälmköp
Passar DIN hjälm dig verkligen? Rätt HJÄLMSTORLEK!
Hur högt är ljudet i hjälmen? – TIPS om HJÄLMVOLYM!
HOW TO: Installation av kommunikationsutrustning i motorcykelhjälmen

Det viktigaste kriteriet vid val av hjälm är den korrekta passformen!

Även den bästa designen blir oviktig om hjälmen klämmer eller sitter för löst. Så om hjälmen ska bli din trogna följeslagare under de kommande åren, bör du prova den i minst 15 minuter före ett eventuellt köp. Ta dig också tid att bekanta dig med visiret och hakremmens spänne. Viktigt: Det får under inga omständigheter vara möjligt att dra av hjälmen från huvudet när hakremmen är stängd. I alla Louis-filialer finns dessutom möjligheten att ta med sig den önskade modellen för en provkörning (upp till 24 timmar).

Har du glasögon? Ta då under alla omständigheter dina glasögon med dig om du vill köpa en ny hjälm. Vilken nytta gör den bekvämaste hjälmen om glasögonskalmarna inte får plats mellan huvudet och vadderingen.

Och ytterligare ett viktigt tips: Skydda dina öron! Varje hjälm producerar mer eller mindre starka vindljud. Det innebär ytterligare stress för föraren och kan leda till hörselskador på sikt. Öronproppar som är speciellt gjorda för motorcyklister ger ett perfekt skydd, till exempel Motosafe-serien från Alpine. Med dessa blir det betydligt mer avslappnat att köra längre sträckor och du tröttnar inte så fort.

Öronproppar

Förutom passformen spelar även den avsedda användningen en viktig roll när man väljer huvudskydd. Som ett hjälpmedel för att fatta rätt beslut är här en presentation av de viktigaste hjälmformerna:

Integralhjälm
Integralhjälm

Den vanligaste hjälmformen. Hakbygeln säkerställer maximalt huvudskydd. Strömlinjeformen gör dessa hjälmar lämpliga för höga hastigheter. Det breda användningsområdet sträcker sig från den dagliga turen till jobbet till körning på racerbanan.

Fällbar hjälm
Fällbar hjälm

En variant av integralhjälmen. Den är lättare att ta på och kommer oftast med ett integrerat solskydd. På grund av fällmekanismen är den oftast lite tyngre. Användningsområden: allt utom terräng och racerbana. Särskilt populär bland touringförare.

Cross-endurohjälm
Cross-/endurohjälmar

För svettig action i terräng. Crosshjälmar klarar sig utan visiret, eftersom det ändå bara skulle imma. Hakbygeln sitter långt fram. En stor skärm skyddar mot stenskott och lerstänk. Viktigt i terräng: relativt låg vikt och utpräglad ventilation. Nackdelar: ganska dålig aerodynamik, skyddsglasögon måste köpas separat.

Endurohjälm för resor
Endurohjälm för resor

En blandning mellan en integralhjälm och en crosshjälm, utformad för förare av stora enduromotorcyklar för resor. Det fällbara visiret gör de här hjälmarna lämpliga för dåligt väder och långa resor, men visiret och hakdelen passar även för utflykter på grusvägar.

Jet-policehjälm
Jet-/policehjälm

Öppna hjälmar utan hakbygel. Det säger sig självt att en öppen hjälm aldrig kan erbjuda samma stabilitet och säkerhet som en integralhjälm. Å andra sidan är öppna hjälmar oftast mycket lättare och luftigare vid höga temperaturer. För höga hastigheter är de endast lämpliga i begränsad omfattning.

Halvskalshjälm eller braincap
Halvskalshjälm/braincap

Undvik att dyka upp till körkortsprovet med en hjälm som denna. En sådan braincap ser kanske bra ut och är också oöverträffat luftig på varma dagar, men uppfyller inte kriterierna i säkerhetsstandarden ECE-22.

Hjälmrådgivningen

Så hittar du den perfekta hjälmen

Med endast några få frågor guidar Louis hjälmrådgivning dig till ett individuellt urval av hjälmar som uppfyller dina krav.

E-godkännandemärke för motorcykelhjälm

Och vilken hjälm motsvarar kraven i StVO?

Mycket enkelt: Alla hjälmar som har testats i överensstämmelse med den gällande standarden ECE-22/05 och är försedda med motsvarande etikett, till exempel i innerfodret eller på hakremmen.


Lagstiftaren låter oss motorcyklister till stor del själva bestämma hur vi vill skydda oss mot kyla, väta och eventuella konsekvenser av en olycka. Exempelvis föreskriver den tyska vägtrafiklagen (StVO) endast med artikel 21a att man måste ”bära lämplig skyddshjälm under körning”.

Situationen är något annorlunda när det gäller körkortsprovets uppkörningsdel. Här gäller det som står i bilaga 7 till den tyska körkortslagen (FeV): ”För körkortsprovets uppkörningsdel för klass A, A1, A2 och AM ska den sökande bära lämpliga motorcykelskyddskläder bestående av en lämplig motorcykelhjälm, motorcykelhandskar, en åtsittande motorcykeljacka, ett ryggskydd (om det inte har integrerats i motorcykeljackan), motorcykelbyxor och motorcykelstövlar med tillräckligt ankelskydd.”

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar