Motorcykelvård: Så här hålls maskinen i form
Mervärde: Skötsel och underhåll
Fordonsvård handlar inte bara om att bevara ett tilltalande utseende. Den erfarne motorcyklisten utnyttjar alltid detta tillfälle för att förvissa sig om att fordonet även tekniskt är i ett felfritt skick.
En motor som läcker, slitna kablar, flygrost på kromade delar eller lösa skruvar upptäcks omedelbart vid rengöringen. För att kunna tvätta maskinen behöver du en lämplig tvättplats, till exempel på en bensinmack. Det är inte tillåtet att tvätta fordon i farmors trädgård eller på gatan. Om du vill använda en högtryckstvätt, måste du hålla ett tillräckligt avstånd till känsliga komponenter som kedja, styrhuvuds-, svingarms- eller hjullager. Annars föreligger risk att du spolar ur fettfyllningen. Kontaktanslutningar i fordonets elsystem reagerar på felaktig användning av högtryckstvättar med efterföljande läckströmmar eller kontaktproblem. Viktigt: Motorcykeln måste ha svalnat innan den tvättas.
När motorcykeln åter är fin och ren är det bäst att också ta tillfället i akt och kolla tekniken: Fungerar alla belysningsenheter? Är olje- och kylvätskenivåerna, mönsterdjupen och däcktrycken, drivkedjans spänning och bromsbeläggens tjocklek korrekta?
På tal om bromsar: Innan du själv vågar dig på att byta bromsbelägg eller bromsvätska, se under alla omständigheter till att få professionell support. Ditt liv kan bero på att bromsarna fungerar.
”Det finns knappast ett bättre sätt att lära känna den egna motorcykeln och förstå dess teknik.”
Inte bara tvätta
Korrekt och bra smörjning håller längre, fungerar bättre och rostar mindre.
Kontrollera oljenivån!
Så här måste det se ut: Oljenivå strax under max. Oljan är dock bara ljus och klar direkt efter påfyllning.
Tips för mekare
Dessa tips för skötsel och mycket annan hjälp med illustrationer finns i detaljerad form också i Louis serviceområde.