Körvana: Proffstips för motorcykelnybörjare

Praktiska tips för körning

Klarade du uppkörningen? Grattis!

Men det betyder inte att du nu √§r f√§rdig med ‚ÄĚutbildningen‚ÄĚ. F√∂r inte ens den b√§sta k√∂rskolan kan l√§ra dig allt som beh√∂vs f√∂r att bli en bra motorcykelf√∂rare. H√§r hittar du n√•gra praktiska tips som √§ven avancerade f√∂rare alltid b√∂r t√§nka p√•.

K√∂rtips ‚Äď motorcykelnyb√∂rjare

Ta det lugnt i början

Att köra motorcykel kräver mycket av hjärnan och musklerna: konstant koncentration, snabba beslut, ovana rörelser och hållkraft. Det är inte konstigt att nybörjare tröttnar snabbt. Alltså: Dosera körningen medvetet och försiktigt, tänk på att pausa regelbundet när du är på väg och observera dig själv. Erfarna motorcyklister märker att koncentrationen avtar när de börjar göra mindre kör- eller manövreringsfel. Gör likadant: Har du glömt blinkers eller att växla ner? Har du kört in i kurvan för snabbt eller för snävt? Missade du ett vägmärke? Det är bäst att planera de första turerna med högst 2 till 3 timmar plus raster.

Hellre ordentligt än snabbt

Visst √§r det kul att testa motorns kraft. Men st√§ndigt gasande inneb√§r lika h√•rda bromsman√∂vrar. Denna st√§ndiga hektiska v√§xling stressar s√§rskilt nyb√∂rjare och f√∂rhindrar en bra rytm och ren linje. Ju mer kr√§vande rutten √§r, desto mer k√§nns detta. F√∂rs√∂k ist√§llet att k√∂ra j√§mnt samtidigt som du tittar l√•ngt fram ‚Äď och framf√∂r allt, t√§nk fram√•t! Kom ih√•g: En ren linje g√∂r dig inte bara s√§ker och avslappnad p√• landsv√§gar, utan i slut√§ndan ocks√• snabb.

Bötesräknare och böteskatalog

B√∂teskatalog motorcykel ‚Äď best√§mmelser enligt StVO (g√§ller Tyskland)

Här hittar du en transparent översikt samt omfattande information om:

  • B√∂testabell
  • Ers√§ttning f√∂r sveda och v√§rk efter en motorcykelolycka
  • Tuning av motorcykel

och mycket annat.

Skapa bra rutiner

Många beteende- och rörelsesekvenser upprepas ständigt när man är på väg med motorcykeln. Att inprägla sådana rutiner så att du utför dem automatiskt vid behov har den enorma fördelen att du reagerar snabbare och kan fokusera på den pågående situationen. Det bästa sättet att träna är att hitta din egen hemmabana. En som du kör ofta och gillar att köra, alltid åt samma håll. Kör den rutten med stor medvetenhet och lär dig den utantill, kurva för kurva, tills du hittat precis rätt kurvtagning. Med tiden kan inbromsning och övningar för undanmanövrering säkert integreras i denna rutt.

Att lära sig läsa vägen

Att uppt√§cka nya rutter och utforska ok√§nda omr√•den g√∂r motorcykelturer s√§rskilt attraktiva. Detta inneb√§r dock alltid en viss fara, eftersom det ofta inte √§r klart hur sn√§v n√§sta kurva √§r och hur v√§gen sedan kommer att forts√§tta. Lyckligtvis brukar landsv√§gar, s√§rskilt sm√• sidov√§gar, i regel f√∂lja landskapet. Observera d√§rf√∂r inte bara v√§gen, utan ocks√• det omgivande landskapet. H√§ckar, tr√§drader, kraftledningar, b√§ckar ‚Äď allt detta kan ge ledtr√•dar om v√§gens forts√§ttning. Som sagt: Ledtr√•dar men inga bevis.

K√∂rtips ‚Äď att k√∂ra i grupp

Undvik stress

Nyb√∂rjare kan l√§ra sig mycket av att √•ka tillsammans med andra. Att k√∂ra i grupp kan tyv√§rr ocks√• orsaka stress, till exempel n√§r de andra klagar p√• att nykomlingen k√∂r f√∂r l√•ngsamt eller ‚Äď n√•got som h√§nder oftare ‚Äď n√§r nykomlingen s√§tter f√∂r mycket press p√• sig sj√§lv av r√§dsla f√∂r att f√∂rst√∂ra det roliga f√∂r de andra. Det enda som hj√§lper √§r att redan fr√•n b√∂rjan komma √∂verens om att gruppen anpassar sig till den l√•ngsammaste hastigheten. Och du m√•ste helt enkelt acceptera din nyb√∂rjarstatus. Alla andra har ocks√• varit nyb√∂rjare. Allts√•: Om n√•gon klagar √§r det inte din hastighet som √§r fel, det √§r gruppen!

K√∂rtips ‚Äď k√∂ra motorcykel n√§r det regnar

Regn √§r ingen fara ‚Äď s√• l√§nge du anpassar k√∂rstilen.

Köra när det är vått

Regn ett vanligt förekommande fenomen i största delen av Europa. Möjligheterna att träna körning på våta vägar är i allmänhet goda i Sverige. Förutom försämrad sikt genom visiret har vatten den obehagliga egenskapen att minska vägytans friktionskoefficient. Med andra ord: Däckens möjliga vidhäftning minskar. Konsekvensen: Vid körning i kurvor blir den möjliga lutningen mindre och du får räkna med längre bromssträcka vid inbromsning.

Men: Moderna ‚ÄĚtouring‚ÄĚ sportd√§ck och ‚ÄĚstreet‚ÄĚ endurod√§ck uppn√•r ett grepp p√• v√•ta v√§gar som de flesta nyb√∂rjare inte ens utnyttjar n√§r det √§r torrt. S√• bli inte r√§dd f√∂r lite vatten. K√∂r helt enkelt lite l√•ngsammare √§n vanligt, h√•ll ett l√§ngre s√§kerhetsavst√•nd och undvik hektiska inbromsningar, styrningar och gasp√•drag. Var alltid s√§rskilt f√∂rsiktig vid kontakt med gatubrunnar, v√§gmarkeringar och bitumenfl√§ckar, eftersom vissa av dem √§r extremt hala. S√§rskilt n√§r det √§r v√•tt. Det √§r b√§st att k√∂ra runt och f√∂rbi.

Avslutningsvis ett tips avseende bromsning: V√•ta bromsskivor reagerar med en f√∂rdr√∂jning n√§r du drar i spaken tills bromsbel√§ggen har ‚ÄĚgnuggat‚ÄĚ skivan torr. √Ąven d√§rf√∂r √§r det s√§rskilt viktigt att k√∂ra med framsynthet n√§r det regnar. Effekten kan reduceras genom att f√∂rsiktigt dra i bromsspaken d√• och d√• f√∂r att p√• detta s√§tt torka bort vattenfilmen.

Två på motorcykeln

Att vara två på motorcykeln kan vara riktigt kul. Förutsatt att man kommer överens och motorcykeln även ger den andra personen tillräckligt med plats. Men: Så länge du dock fortfarande är fullt upptagen med dig själv, ditt fordon och trafiken bör du undvika den extra belastningen som detta medför. Med ordet belastning menas inte den andra personens vikt, utan den nödvändiga uppmärksamheten och ansvaret.

Först när du har gjort dig väl bekant med din motorcykel bör du prova hur köregenskaperna förändras när en passagerare är med: Fordonet känns trögare, styrningen kräver mer kraft, broms- och omkörningssträckorna är betydligt längre på motorcyklar med svagare motorer. Allt detta är egentligen ganska odramatiskt, men det tar lite tid att vänja sig och det krävs en medveten anpassning av körstilen. Därför är här några beteenderegler för förare och passagerare:

Körtips: körning med passagerare

Grundläggande regler för körning med passagerare

För förare:

  • Starta mjukt, v√§xla smidigt, bromsa tidigt, undvik v√§ggropar.
  • Undvik hektiska eller riskfyllda man√∂vrar.
  • T√§nk p√• att broms- och omk√∂rningsstr√§ckan √§r betydligt l√§ngre med en passagerare.
  • Snabb acceleration, h√∂g hastighet och djupa lutningsvinklar endast om passageraren samtycker eller sj√§lv vill.
  • Kort sagt: K√∂r s√• att du sj√§lv g√§rna skulle vilja sitta d√§r bak.

För passagerare:

  • H√•ll fast dig ordentligt, helst i f√∂rarens midja.
  • N√§r du bromsar, st√∂d dig p√• tanken eller med en hand baktill p√• h√•llarbygeln (om befintlig).
  • Var uppm√§rksam p√• kroppssp√§nningen, sitt uppr√§tt, men undvik kramp.
  • Var uppm√§rksam och t√§nk sj√§lv ocks√•. P√• s√• s√§tt √§r du f√∂rberedd p√• kurvor och bromsman√∂vrar och kan avlasta f√∂raren.
  • I kurvor titta √∂ver f√∂rarens axel som √§r n√§rmast kurvan.
  • H√•ll fysisk kontakt med f√∂raren, men klamra dig inte fast.
  • Sitt alltid i linje med f√∂raren.
  • Luta dig aldrig ut√•t motsatt mot lutningsh√•llet.
  • H√•ll alltid f√∂tterna p√• fotpinnarna, √§ven vid mellanstopp.

Säkerhetsutbildning och kurvträning

Säkerhetsutbildning: Mer körglädje på motorcykeln

Det mest intensiva sättet att förbättra den egna körförmågan är att delta i en säkerhetsutbildning. En dag på ett avstängt träningsområde är oerhört lärorik och dessutom väldigt rolig.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar