Motorcykel sittposition: Kör avslappnat och säkert

Var avslappnad: den rätta sittpositionen

Ingenting är så viktigt för nöjet med att köra motorcykel som en bekväm, avslappnad sittposition.

Endast den som sitter korrekt kan utföra alla nödvändiga rörelsesekvenser när de kör snabbt, exakt och utan onödig ansträngning.

Tre motorcyklar ‚Äď kurvtagning
  • N√§ra tanken: Att v√§lja en sittposition l√•ngt fram p√• sadeln har tv√• stora f√∂rdelar: F√∂r det f√∂rsta √§r kontakten med motorcykeln extra bra. Du kan k√§nna maskinens reaktioner. F√∂r det andra √§r man mindre frestad att luta sig mot styret om befinner sig n√§ra det. Kom ih√•g: Styret √§r till f√∂r att styra. St√∂det sk√∂ter benen vid tanken.
  • Rak rygg: Att h√§nga p√• motorcykeln som en h√∂s√§ck ser inte bara ganska fult ut, det blockerar ocks√• den n√∂dv√§ndiga r√∂rligheten i h√∂fterna, till exempel n√§r man utf√∂r undanman√∂vrar. H√•ll b√§ckenet fram√•t och ryggraden rak med hj√§lp av mag- och ryggmusklerna.
  • Avslappnade axlar: Ett typiskt nyb√∂rjarfenomen √§r de uppdragna axlarna, ofta i samband med sp√§nda k√§kmuskler. Ett uttryck f√∂r sp√§nning och √§ven f√∂r √∂verbelastning. Denna sp√§nning kostar inte bara kraft och i slut√§ndan koncentration, utan ocks√• r√∂rlighet och f√∂rm√•gan att snabbt kunna reagera p√• trafiksituationer. Det enda som hj√§lper √§r att observera sig sj√§lv: Biter jag ihop t√§nderna? Kan jag redan h√•lla f√∂r √∂ronen med axlarna? L√•t i s√• fall medvetet axlarna h√§nga l√∂st, slappna av i tuggmusklerna och sist men inte minst sakta ner till en behaglig hastighet.
  • Armb√•garna l√§tt b√∂jda: Med raka armar blir det sv√•rt att styra. S√• det √§r b√§st att √§ven h√§r s√§kerst√§lla en avslappnad h√•llning, s√• att du n√§r som helst kan ge snabba och v√§ldoserade styrimpulser.
Underarm hand och fingrar ska bilda en linje

Bilda en linje

  • Underarm, hand och fingrar bildar en linje: Detta √§r viktigt f√∂r snabb och s√§ker man√∂vrering av gaspedalen, kopplingen och bromsen. Och det f√∂rebygger kramper. Prova det och vrid vid behov broms- och kopplingsspakarna upp eller ner en aning.
Trampdynorna på fotpinnarna

Trampdynorna på fotpinnarna

  • Det s√§gs att det finns f√∂rare som anv√§nder sina f√∂tter som ‚ÄĚsensorer f√∂r lutningsvinkel‚ÄĚ vid kurvtagning: N√§r st√∂veln r√∂r vid v√§gbanan √§r lutningen tillr√§cklig. F√∂r det f√∂rsta √§r det inte sant, f√∂r det andra skadar du dina snygga motorcykelst√∂vlar och f√∂r det tredje kan du skada din fot allvarligt och riskera att falla. Det √§r d√§rf√∂r f√∂tterna ska befinna sig p√• fotpinnarna. Denna position har den ytterligare f√∂rdelen att du optimalt kan skydda dig mot fartvind och oj√§mna underlag.

Ergonomi ‚Äď justerbara spakar

Ergonomiska tillbehör för motorcyklar

Om alla tips inte hjälper dig har Louis även massor av tillbehör som du kan använda för att optimera din maskins ergonomi.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar