Motorcykel sittposition: Kör avslappnat och säkert
Ingenting är så viktigt för nöjet med att köra motorcykel som en bekväm, avslappnad sittposition.
Endast den som sitter korrekt kan utföra alla nödvändiga rörelsesekvenser när de kör snabbt, exakt och utan onödig ansträngning.
- Nära tanken: Att välja en sittposition långt fram på sadeln har två stora fördelar: För det första är kontakten med motorcykeln extra bra. Du kan känna maskinens reaktioner. För det andra är man mindre frestad att luta sig mot styret om befinner sig nära det. Kom ihåg: Styret är till för att styra. Stödet sköter benen vid tanken.
- Rak rygg: Att hänga på motorcykeln som en hösäck ser inte bara ganska fult ut, det blockerar också den nödvändiga rörligheten i höfterna, till exempel när man utför undanmanövrar. Håll bäckenet framåt och ryggraden rak med hjälp av mag- och ryggmusklerna.
- Avslappnade axlar: Ett typiskt nybörjarfenomen är de uppdragna axlarna, ofta i samband med spända käkmuskler. Ett uttryck för spänning och även för överbelastning. Denna spänning kostar inte bara kraft och i slutändan koncentration, utan också rörlighet och förmågan att snabbt kunna reagera på trafiksituationer. Det enda som hjälper är att observera sig själv: Biter jag ihop tänderna? Kan jag redan hålla för öronen med axlarna? Låt i så fall medvetet axlarna hänga löst, slappna av i tuggmusklerna och sist men inte minst sakta ner till en behaglig hastighet.
- Armbågarna lätt böjda: Med raka armar blir det svårt att styra. Så det är bäst att även här säkerställa en avslappnad hållning, så att du när som helst kan ge snabba och väldoserade styrimpulser.
Bilda en linje
- Underarm, hand och fingrar bildar en linje: Detta är viktigt för snabb och säker manövrering av gaspedalen, kopplingen och bromsen. Och det förebygger kramper. Prova det och vrid vid behov broms- och kopplingsspakarna upp eller ner en aning.
Trampdynorna på fotpinnarna
- Det sägs att det finns förare som använder sina fötter som ”sensorer för lutningsvinkel” vid kurvtagning: När stöveln rör vid vägbanan är lutningen tillräcklig. För det första är det inte sant, för det andra skadar du dina snygga motorcykelstövlar och för det tredje kan du skada din fot allvarligt och riskera att falla. Det är därför fötterna ska befinna sig på fotpinnarna. Denna position har den ytterligare fördelen att du optimalt kan skydda dig mot fartvind och ojämna underlag.