Motorcykel begagnat köp: Tips och checklista

Marknaden för begagnade motorcyklar är stor och ibland ganska förvirrande. Och inte alla erbjudanden håller vad säljaren lovar. Här får du ta reda på vad du bör vara uppmärksam på när du köper en begagnad motorcykel.


Det behöver inte alltid vara ett nytt fordon. Om du vill spara pengar bör du följa iaktta tips:

  1. Kontrollera alltid omsorgsfullt och lugnt. Köp bara om du verkligen är övertygad. Det kommer att finnas många andra tillfällen om en annan aspirant hinner före dig!

    I synnerhet när det gäller äldre motorcyklar är det viktigt att noga kontrollera om erbjudandet ger valuta för pengarna och om den egna tekniska kompetensen räcker till för att utföra nödvändiga reparationsarbeten – annars kan det snabbt bli riktigt dyrt.... Ha så tidigt som möjligt klart för dig vad du letar efter: ”bara något att köra med”, ”bra begagnat skick”, ”speciell utrustning”, ”perfekt originalskick”, ”modifieringen du alltid önskat dig” eller ”grunden" för din egen ombyggnad eller ditt egna restaureringsprojekt.
     
  2. Fundera under alla omständigheter på vilka reparationer som är väsentliga för köpobjektet och dessutom hur höga kostnaderna för de önskade förändringarna kommer att bli.

    En motorcykel som bara är ”sisådär” både till utseendet och tekniskt är säkerligen inte den rätta basen för den egna önskade ”ombyggnaden”. Antingen ska det vara en riktigt övertygande teknik eller ett verkligen åtråvärt utseende som lockar – eller så ska det stå klart redan från början att erbjudandet är extremt billigt och att av denna anledning en komplett ombyggnad kan ”löna sig”. Men här måste du vara extra försiktig... nästan alla ombyggnader blir dyrare än man planerat från början – och ofta hade det ur ekonomisk synpunkt varit bättre att köpa ett ”färdigt projekt” trots den stora prisskillnaden...
     
  3. Även om du bara letar efter en reservdelsbärare till ett projekt är det alltid en fördel om du kan provköra innan du köper. Det händer att man inte hittar alla brister med detsamma (till exempel en dålig, hackig manuell växellåda, skeva bromsskivor med en upphängning som inte är stabil, en ram som av någon anledning har en tendens att luta i höga hastigheter, etc.).
     
  4. Kontrollera dessutom alltid om ägarbeviset är korrekt, ram- eller motornummer är äkta, svetsarbeten utförts på chassit som inte har registrerats eller inte godkänts av en besiktningsman, ombyggnadsdelar har försetts med ett expertutlåtande eller åtminstone är godkända för att kunna få ett individuellt godkännande av TÜV, etc.
     
  5. Oavsett om vilken typ av fordon det gäller: Förbered dina grundläggande förväntningar inför inspektionen och det är alltid bäst att ta med dig en sakkunnig person – två par ögon ser alltid mer!
     
  6. Marknadspriser för modeller som är upp till 10 år gamla finns i den aktuella upplagan av ”Schwacke-listan för tvåhjulingar”. Äldre motorcyklar betraktas som samlarobjekt – här måste den vanliga prisnivån utforskas till och med i relevanta tidningar. Vår checklista hjälper dig att upptäcka brister på det erbjudna fordonet och att ha behålla dem i åtanke. Den kan ligga till grund för den slutliga kostnadsberäkningen.
     
  7. Även om motorcyklar som säljs av privatpersoner oftast är billigast att få tag på – bör särskilt de som inte är så erfarna när det gäller teknik alternativt ta en titt på erbjudanden från återförsäljare. Inte heller här rekommenderas blind tillit – men om återförsäljaren ger garanti på det begagnade fordonet utesluts senare obehagliga ”överraskningar” åtminstone delvis.
     
  8. Detsamma gäller naturligtvis även här:
    Gör alltid en lång och omfattande provkörning!
Begagnatköp – checklistan

Här kan du ladda ner en omfattande checklista och ett exempel på köpekontrakt. Checklistan hjälper dig att upptäcka defekter på det erbjudna fordonet och att notera dessa skriftligt. Det kan tjäna som grund för den slutliga kostnadsberäkningen:


iconChecklista för begagnatköpiconKöpekontrakt
Fordonsregistrering – papper

Fordonsregistrering: Nyregistrering eller omregistrering av en motorcykel

Registrerar du din egen motorcykel för första gången? Ingen häxkonst! Allt du behöver för fordonsregistreringen och ytterligare praktiska tips hittar du här.

Läs mer
Louis tips för mekare - tips för kontrollbesiktningen

Tips för kontrollbesiktningen

Vartannat år ska motorcykeln genomgå kontrollbesiktningen. Louis tips för mekare ”TÜV” (kontrollbesiktning) visar hur man undviker problem vid till- och ombyggnad av motorcyklar och vilka avsnitt i StVZO (tyska trafikförordningen) som är viktiga för vilka komponenter.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar