Stålflex-bromsslangar för motorcyklar

Ökad bromseffekt, bättre bromsdosering: Stålflex-bromsslangar hör till de meningsfullaste tuningarbeten på en motorcykel – oavsett om det handlar om varvtider på racerbanan eller säkerhet på landsvägar. 

Stålflex-bromsslangar för motorcyklar
Louis How To Videos
HOW TO: Byte av bromsbelägg på motorcykeln
HOW TO: Byte av kopplings- och bromshandtag

Obs: Allt arbete på bromssystemet kräver ”mekarerfarenhet”, en absolut ansvarskänsla och en ren arbetsplats. Men om det är ”första gången” bör ett proffs under alla omständigheter närvara. 

Montering av stålflex-bromsslangar

Vissa skulle vilja köpa extra hästkrafter per kilo och lägga en förmögenhet på tuningdelar – allt bara för att kunna bygga om sin kompis vid nästa tillfälle. Men därvid glömmer man gärna: Efter varje raksträcka kommer nästa kurva och vid inbromsning hjälper inte en 180 hk när hojen bromsar in som ett godståg. Och för exakt den här punkten är äkta tuning verkligen prisvärd: Stålflex-bromsslangar.

Det som vid första anblicken ser ut som en förkrympt duschslang är egentligen en teflonslang med metallbeläggning som till skillnad från de flesta serietillverkade gummidelar inte expanderar vid inbromsning (tryckbelastning). Detta resulterar i en bättre respons och en mer exakt kännbar tryckpunkt. I motsats till gummislangar är stålflex-slangar är motståndskraftiga mot åldrande. Gummislangar blir långsamt porösa efter ca 5 år och måste bytas ut. Senast nu bör du byta till stålflex – som dessutom också ser mycket bättre ut! 

När du byter bromsslang arbetar du med bromsvätska. Bromsvätskorna DOT 3, 4 och 5.1 är frätande och angriper lacken. Stänk måste omedelbart tvättas bort med vatten. Silikonbaserad DOT 5 är icke-frätande. När du köper ny vätska, iaktta under alla omständigheter uppgifterna från din fordonstillverkare (bruksanvisning/etikett på huvudbromscylindern). Läs varningarna på förpackningen noga. Lämna gammal bromsvätska och använda trasor till avfallshantering på ett korrekt sätt på en insamlingsplats för farligt avfall!


Byte av bromsslangar – så här gör man

Steg 1: Uppsugning av bromsvätska

Steg 1: Uppsugning av bromsvätska

01 – Uppsugning av bromsvätska

Innan du suger upp bromsvätskan, skydda drabbade komponenter på motorcykeln såsom stänkskärm och beklädnad med en trasa. Använd skyddsglasögon för dina ögon. Behållaren är också täckt med en trasa som absorberar stänk. Med en skruvmejsel som passar exakt lossar du de i regel väldigt mjuka skruvarna på behållarens lock och lägger det på en luddfri trasa. Bromsvätskan i behållaren kan nu sugas upp. Om du inte har en sugutrustning får du vänta länge på nästa steg respektive pumpa med bromshandtaget.


Steg 2: Avtappning av bromsvätska

Steg 2: Avtappning av bromsvätska

02 – Avtappning av bromsvätska

Nu tas det första bromsröret bort på den lägsta punkten (bromsok) och förvaras i en syrafast behållare så att systemet kan tömmas. Att pumpa bromshandtaget gör det hela snabbare. Om det finns två bromsok (system med dubbel skivbroms) tas den andra bromsslangen av på den lägsta punkten. 


Steg 3: Jämför bromsslangar

Steg 3: Jämför bromsslangar 

03 – Uppsugning av bromsvätska

Om systemet är riktigt tomt skruvas den första ledningen av i den övre änden och jämförs med den nya bromsslangen. Men vifta inte runt med den gamla slangen, för om det fortfarande finns en droppe bromsvätska i den landar den garanterat på din favoritaffisch på garageväggen.


Steg 4: Dra åt den ihåliga skruven

Steg 4: Dra åt den ihåliga skruven 

04 – Dra åt den ihåliga skruven med vridmoment

Efter rengöring av anslutningsytorna kan den nya bromsslangen med nya tätningsringar monteras utan att böjas eller vridas. Bromsslangarna ska dras precis som de gamla så att de inte skaver eller böjs när gaffeln trycks på plats. Vid åtdragning ska motorcykeltillverkarens uppgifter om vridmoment respektive bromsslangstillverkarens specifikationer beaktas. Om du tror att momentnycklar bara är något för amatörer, ligger fel. Kåporna på bromsok och huvudcylinder är mycket känsliga och kan spricka eller utveckla hårfina sprickor. Och de hör inte direkt till de billigaste reservdelarna. Lyckliga ägare av en dubbel skivbroms upprepar nu det sistnämnda arbetsmomentet med den andra och vid behov med det kortare övre röret från huvudbromscylindern till fördelarröret.


Steg 5: Påfyllning och avluftning

Steg 5: Påfyllning och avluftning 

05 – Påfyllning och avluftning

Bromssystemet fylls sedan på och avluftas. Avluftning är inte alltid lätt på grund av den mindre innerdiametern på stålflexledningarna. Utan en avluftare kan detta ta ganska lång tid eller till och med misslyckas. En avluftare till exempel Mityvac-bromsluftare rekommenderas därför starkt. För alla som till en början drar sig för kostnaderna: Lycka till!

Upplysning: Vi beskriver metoden ”till fots” här, eftersom avluftare kommer med sina egna specifika bruksanvisningar.


Bromsslang skiss

Vi fyller behållaren upp till max.-markeringen med ny bromsvätska enligt tillverkarens instruktioner. Sätt nu en ringnyckel på avluftningsskruven, placera en genomskinlig slang på ventilen och placera en syrafast behållare under slangen. Öppna avluftningsskruven ett halvt varv. Pumpa bromshandtaget respektive bromspedalen tre gånger och stäng avluftningsskruven med spaken dragen och släpp därefter spaken igen. Denna process upprepas med beaktande av ”MAX/MIN”-nivån i behållaren, tills inga fler luftbubblor kan upptäckas i slangen. Att knacka lätt på slangen och distributören med en skruvmejsels handtag kan hjälpa till att tvinga ut luften ur systemet.

”MIN”-nivån i behållaren får aldrig underskridas – fyll på i tid! Vid behov upprepa samma sak på det andra bromsoket. Om ett bromsok har två avluftningsskruvar måste även den andra skruven luftas. Om det trots många försök efter att ha stängt avluftningsskruven på spaken fortfarande inte finns någon fast bromstryckpunkt kan det hända att något läcker, avluftningsskruven har lossats för mycket eller så behövs en avluftare eftersom restluft envist har fastnat i systemet. Om det fungerar fyller du bromsvätskebehållaren upp till ”MAX”-nivån, sätter på gummihylsan och monterar locket.

Om bromsbeläggen redan är något slitna bör behållaren inte fyllas på upp till maxmarkeringen, annars skulle det finnas för mycket bromsvätska i systemet vid byte av belägg. Exempel: När beläggen är 50 % slitna, ska man fylla på halvvägs mellan min.-markeringen och max.-markeringen.

Mer om ämnet i tips för mekare bromsvätska En avslutande funktionskontroll av bromsarna när hojen står stilla är ett absolut måste. Efter en kort frigång bör du kunna känna en bra tryckpunkt innan spaken rör vid styret. Och då: Lycka till med inbromsningen...


Vår rekommendation


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar