Perfekt sikt bakåt

Perfekt sikt i backspegeln? Saknas fortfarande på många motorcyklar. Här visar vi hur du på ett meningsfullt sätt modifierar backspeglar.

Spegel – perfekt sikt bakåt

Meningsfull modifering av backspeglar

Om och om igen får vi mejl med frågor om backspeglar: Vilken spegel kan jag använda på min maskin? Hur fäster jag den? Behöver jag en adapter? Passar en spegel för montering på styrände? Tyvärr kan inte vi heller slå upp vilken spegel som passar till vilken motorcykel i någon instruktionsbok. Det är därför viktigt att ta en titt på maskinens originalspeglar, deras fastsättning och de allmänna förhållandena (till exempel en redan befintlig blinkers för montering på styrände eller handskydd).


Bild 1: Beräkning av diametern

Bild 1: Beräkning av diametern

Bild 2: Beräkning av gängstigningen

Bild 2: Beräkning av gängstigningen

Bild 3: Beräkning av gänglängden med ett skjutmått

Bild 3: Beräkning av gänglängden med ett skjutmått

Spegel på styrets instrument

För att utan tvekan avgöra om en tillbehörsspegel passar på motorcykelns styrarmatur, skruvar du av den befintliga spegeln en gång och mäter diametern på gängan med ett skjutmått (bild 1) och stigningen med en gängtolk (bild 2), samt vid behov halsens längd (gänglängd, bild 3). 

Dessutom måste kontrolleras om det är en vanlig höger- eller vänstergänga. Vänstergängan har en skåra på muttern som identifierare, den högra styrspegeln, till exempel på Yamaha-modeller är vanligtvis försedd med vänstergänga. 

Japanska motorcyklar över 125 ccm har vanligtvis en gänga med en diameter på 10 mm med en stigning på 1,25 (stavning: M10 x 1,25). Skotrar och mindre maskiner har däremot ofta en M8-gänga, som ibland trycks igenom instrumentet (bild 5). Den genomskjutna gängan finns även på många Harley-Davidson-modeller (bild 6) eller äldre 2-ventils BMW.

Bild 4: Synlig i mitten: skåran för markering av vänstergängor

Bild 4: Synlig i mitten: skåran för markering av vänstergängor

Bild 5: Spegel med genomskjuten M8-gänga

Bild 5: Spegel med genomskjuten M8-gänga

Bild 6: Spegel med genomskjuten gänga

Bild 6: Spegel med genomskjuten gänga


Bild 7: Spegelgänga med olika gängstigning (M10 x 1,25, M10 x 1,5)

Bild 7: Spegelgänga med olika gängstigning (M10 x 1,25, M10 x 1,5)

Nyare modeller från BMW med kort gänga har visserligen en gängdiameter på 10 mm men en stigning på 1,5 mm, en kort adapter kan användas här.


Bild 8: Mångsidig leveransomfattning för tillbehörsspeglar från Louis-sortimentet

Bild 8: Mångsidig leveransomfattning för tillbehörsspeglar från Louis-sortimentet

Många av våra styrspeglar kommer med en extra vänstergänga och Harley-adapter, så här behöver inget köpas extra.


Bild 9: Utan sikt bakåt: Om spegelarmen är för kort ser du bara din egen ärm

Bild 9: Utan sikt bakåt: Om spegelarmen är för kort ser du bara din egen ärm

Armlängd och inställning är viktiga för spegelns funktion. Speglar med kort arm är endast avsedda för mycket breda eller mycket höga styren, på smala styren skulle jackans ärm täcka en del av spegelytan.


Bild 10: En låsmutter förhindrar att spegeln lossnar

Bild 10: En låsmutter förhindrar att spegeln lossnar

Spegeln måste vara väl åtdragen mot instrumentet efter att den har riktats. Detta görs antingen underifrån med den insatta gängan eller ovanifrån med en låsmutter. 


Bild 11: Skruvsäkring hjälper mot lossning på grund av vibrationer

Bild 11: Skruvsäkring hjälper mot lossning på grund av vibrationer

På motorcyklar från Harley-Davidson kan man alternativt fästa en vanlig spegel utan adapter med hjälp av en skruv som trycks igenom underifrån om gängan matchar. En droppe skruvsäkring (medelstark) kan förhindra att den lossnar på grund av vibrationer.


Bild 12: Kulhuvud med låsskruv

Bild 12: Kulhuvud med låsskruv

Därefter ställs huvudet in så att man får en bra överblick över efterföljande trafik. Vissa speglar har en extra låsmutter på huvudets kulled, som du försiktigt kan dra åt lite till om huvudet rör sig på grund av fartvinden.


Bild 13: Spegel fastklämd på styrrörets utsida

Bild 13: Spegel fastklämd på styrrörets utsida

Spegel för montering på styrände

Om den sträckta linjen på en motorcykel ska visas på bästa sätt, till exempel på en fighter eller cafe racer, monteras ofta speglar för montering på styrände. Om det är över eller under styret är en smaksak. Båda varianterna är tillåtna så länge som styrutslaget och sikten bakåt inte hindras. En sådan spegel är antingen fäst på utsidan av styrröret eller med en inre klämma.

Vid utvändig fastklämning måste det givetvis finnas tillräckligt med plats för handtag och instrument. Eventuellt måste dessa flyttas inåt.

Bild 14: Spegel med invändig klämning

Bild 14: Spegel med invändig klämning

Styrrörets insida måste vara fri för den invändiga klämningen. Till exempel får det inte finnas någon gänghylsa från originalstyret. Om det finns en hylsa, kontrollera om den kan tas bort – inte alla hylsor kan demonteras. 

Bild 15: Styrändar med spegelfäste

Bild 15: Styrändar med spegelfäste

Som ett tredje alternativ kan även speciella styrändar med klämmor av metall spännas fast i styret som håller fast respektive spegel för montering på styrände.

Styrändar med gummiklämmor är tyvärr inte lämpliga för montering av en spegel, de skulle vrida sig. Använd endast en lämplig adapter för styrändar med klämmor av metall. 


Bild 16: Mätning av avståndet mellan skruvhålen med skjutmått

Bild 16: Mätning av avståndet mellan skruvhålen med skjutmått

Spegel med beklädnad

Om original spegeln med beklädnad är defekt eller om den ska bytas mot en slimmad elegant aluminiumspegel måste du först kontrollera vilka fastsättningsmöjligheter beklädnaden erbjuder. Avståndet mellan skruvhålen och skruvhålens läge i förhållande till spegelarmens vinkel är avgörande.

Sedan måste en jämförelse göras om adapterbasen på den önskade spegeln täcker detta skruvhålsavstånd (det finns vanligtvis variabla långsträckta hål) och om spegeln kan placeras på beklädnaden med adaptern i önskad vinkel.

Bild 17: Så här passar det: Tillbehörsspegel på BMW S1000RR

Bild 17: Så här passar det: Tillbehörsspegel på BMW S1000RR


Modulärt spegelsystem från gazzini

Alla som föredrar att sätta ihop den perfekta spegeln för sin motorcykel av enskilda komponenter kommer att hitta ett genialt modulsystem hos gazzini. Olikt formade spegelhus, armar av olika längd och olika fastsättning för styrbeslag, styränden eller beklädnaden kan fritt kombineras med varandra. På så sätt kan idealiska speglar kombineras för individuell användning eller, vid ombyggnader och modellbyten, befintliga komponenter anpassas till ett nytt fordon (bild 18). 

Bild 18: Modulärt spegelsystem från Gazzini

Bild 18: Modulärt spegelsystem från Gazzini

1. = välj monteringstyp
2. = välj spegelstag
3. = välj spegelform

1. a) = Styrände med ledfäste
1. b) = Adapter för styrfäste
1. c) = Spegelled (tillgänglig i: M10 x 1,25 högergänga; M10 x 1,25 vänstergänga; M10 x 1,5 högergänga; M8 x 1,25 högergänga

2. a) = Kort
2. b) = Medium
2. c) = Lång

3. a) = rund
3. b) = oval
3. c) = oktagon
3. d) = rektangel


Bild 19: Adapter med vibrationsdämpare

Bild 19: Adapter med vibrationsdämpare

Vibrationsproblem

Om sikten i spegeln grumlas av vibrationer kan olika motåtgärder vidtas. Vibrationers beteende är dock svårt att beräkna, så det är alltid en fråga om att testa. Först och främst bör det klargöras om maskinens vibrationsbeteende är normalt. Överdrivna vibrationer kan till exempel bero på ett löst motorfäste eller en defekt i själva motorn. De har vanligtvis den mest obehagliga effekten på raka, korta styren, medan de tenderar att ”gå vilse” på böjda, breda styren. Så valet av styre för respektive hoj kan också ha ett inflytande på om irriterande stickningar i vissa hastighetsintervall får fingrarna att domna bort och förstöra sikten i spegeln. Vissa speglar har en inbyggd vibrationsdämpare i foten, som består av en justerbar fjäder och en gänga.

En vibrationsdämpare kan även placeras under spegelfoten på instrumentet, som lagrar spegeln i gummi. 


Bild 20: Fordonet till vänster är inte godkänt enligt EG-lag, med det till höger är

Bild 20: Fordonet till vänster är inte godkänt enligt EG-lag, med det till höger är

Och vad säger TÜV (tysk bilprovning)?

Vad du absolut bör beakta när du köper nya backspeglar:
Nuvarande motorcyklar har vanligtvis ett EG-typgodkännande (se för detta ändamål posten i fordonets registreringsbevis, kolumn ”K”. Siffran börjar med ett ”e”). Endast speglar med E-godkännandemärke får monteras på dessa motorcyklar. Om spegeln har försetts med ett godkännandemärke är den erforderliga storleken 69 cm² korrekt och den är därmed godkänd. Fordon som registrerades för första gången före 2003-06-17 har vanligtvis inget EG-typgodkännande (se det nya fordonsregistreringsbeviset, kolumn ”K” eller sidan 4 i äldre registreringshandlingar). En spegelyta på 60 cm² räcker för dessa motorcyklar.


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar