Skruvkunskap

Muttrar och muttrar håller ihop motorcykeln – men bara om du vet hur du använder dem på rätt sätt.

Skruvkunskap

Skruvar grundkunskap

Skruvar är länken mellan motorcykelns mest olika komponenter, de finns i en mängd olika former, färger och material, de kan förbättra utseendet på hojen eller få den att se sjaskig ut och om de har rundade, slitna huvuden eller inte längre kan skruvas loss, kan det vara ganska irriterande: Skruvarna. Eftersom en skruv inte bara är en skruv bör du vara uppmärksam på några saker när du byter ut den så att resultatet blir snyggt, tål belastningar och är hållbart.


Former, funktioner

Bild 1: Slitna skruvar

Bild 1: Slitna skruvar

Skruvar

Hårt belastade, större skruvar och bultar på fordonet har vanligtvis sexkantshuvud, från 8 mm och när det gäller mindre används ofta sexkantsskruvar eller flertandshuvudet. 

Vanliga spår- eller stjärnskruvar måste alltid hanteras med försiktighet och en exakt passande skruvmejsel, annars kommer de snabbt att slitas (bild 1).

Vi rekommenderar därför att ersätta dem med insexskruvar där det är möjligt – om det passar stilen på motorcykeln. 

Bild 2.1: Översikt skruvar

Bild 2.1: Översikt skruvar

Där ett tilltalande utseende är viktigt, framstår pannhuvudskruvar (bild 2.1 a) ofta som mer eleganta än konventionella insexskruvar med ett ”fat”-huvud (bild 2.1 b), beroende på användning. Visuella accenter kan också uppnås med insexskruvar som har ett koniskt huvud (bild 2.1 c).

Bild 2.2: Översikt skruvar

Bild 2.2: Översikt skruvar

Av visuella skäl eller även av utrymmesskäl är det ofta lämpligt att försänka skruvhuvudet i materialet. Detta görs med en försänkare (bild 2.2 f) och en försänkt skruv (bild 2.2 e). Om detta inte är möjligt vid tunt material, kan en plattskruv (bild 2.1 d) användas som alternativ. Denna sitter visserligen inte jäms men är så liten som möjligt.

Skruvar med runt huvud (bild 2.2 g) är snarare avsedda för klassiska motorcyklar eller en önskad antik look. 

Om skruvhuvudet inte kan hållas fast vid monteringen kan en kvadratisk hals under den (”vagnsbult”, bild 2.2 h) användas som skydd mot vridning.


Bild 3.1: Översikt muttrar

Bild 3.1: Översikt muttrar

Muttrar

Även när det gäller muttrar kan man välja mellan olika utföranden. Utöver den vanliga sexkantmuttern finns de med krage som fördelar kontakttrycket bättre (bild 3.1 c). Hattmuttrar används för dekoration och skyddar gängen mot smuts och väderpåverkan (bild 3.1 b). 

Bild 3.2: Översikt muttrar

Bild 3.2: Översikt muttrar

Kronmuttrar kan säkras med en sprint (utan bild). Hattmuttrar används till exempel för styrhuvudet (bild 3.2 e). Det är vanligtvis mer elegant att använda en självlåsande mutter (bild 3.1 a) eller skruvsäkring (främst för att skydda skruvkopplingen mot vibrationer). Där det finns ont om utrymme (till exempel under stänkskärmen) är platta muttrar (utan bild) en bra lösning. Vingmuttrar (bild 3.2 d) kan demonteras utan verktyg. 


Bild 4: Långmutter

Bild 4: Långmutter

Långmutter

Svetsmuttrar (utan bild) med eller utan bur kan svetsas fast på föremålet så att de kan fixeras eller flyttas. Långmuttrar används när en kort mutter skulle vara för otillgänglig, till exempel på strålkastarens klämring (bild 4).


Bild 5: Översikt underläggsbrickor och gummilager

Bild 5: Översikt underläggsbrickor och gummilager

Underläggsbrickor etc

När det gäller att fördela kontakttrycket lite, väljer man skruvar/muttrar med krage eller använder en större underläggsbricka. 

Fjäderbrickor (bild 5 a) gör det svårare för skruvkopplingen att skaka loss, medan tandbrickor (bild 5 b) är ännu tätare och gräver ner sig i underlaget. Självlåsande muttrar eller en droppe skruvsäkring på gängan bör användas på platser där det finns risk för vibrationer. Gummilager (bild 5 e) kan skydda känsliga (till exempel elektroniska) komponenter mot vibrationer. 

Om du vill skydda lackerade eller polerade underlag, placera en nylonskiva under (bild 5 c). 

Skruvkopplingar som stänger en vätske- eller oljefylld kåpa kräver tätning. Om det inte finns någon pappers- eller gummitätning framför den placeras en koppar- eller aluminiumbricka (bild 5 d) direkt under skruvhuvudet som tätningsmedel. Tätningsringar av koppar och aluminium bör endast användas en gång.

Om nitbulten på en led måste bytas ut (till exempel fotpinne) kan här vanligtvis monteras en skruv med självlåsande mutter som dras åt lagom hårt så att leden fortfarande kan flyttas. 


Material

Bild 6: Stålskruv med draghållfasthet 8,8

Bild 6: Stålskruv med draghållfasthet 8,8

Stålskruvar

Standardskruvar på motorcykeln är tillverkade av stål. Eftersom stål rostar obehandlat är dessa vanligtvis galvaniserade eller förkromade. Galvanisering kan också se svart, gulaktig eller grönaktig ut, men är vanligtvis i metalliskt-silver. Polerade eller svarta parkeriserade skruvar är endast lämpliga för montering i motorn, eftersom de rostar snabbt när de utsätts för väderpåverkan. I Tyskland delas stålskruvar in i klasser efter draghållfasthet/sträckgräns, vilka framgår av respektive stålkvalitet. 

För motorcyklar bör du endast använda skruvar med en draghållfasthet/sträckgräns på 8,8 eller bättre (9,8, 10,9 eller 12,9).

Hållfasthetsklasser (tabell)
HållfasthetsklassDraghållfasthet (N/mm²)Sträckgräns (N/mm²)
4,64 x 100 = 400 N/mm²4 x 6 x 10 = 240 N/mm² 
8,88 x 100 = 800 N/mm² 8 x 8 x 10 = 640 N/mm²
12,912 x 100 = 1 200 N/mm²12 x 9 x 10 = 1 080 N/mm²

Sämre skruvar, som man till exempel får i byggvaruhus, är kvalitativt otillfredsställande (för mjuka).

Stålmuttrar betecknas efter deras draghållfasthet. För en optimal skruvkoppling bör muttern ha minst samma draghållfasthet som skruven.


Märkning av stålmuttrar

a) Kom ihåg hållfasthetsklassen; b) eller präglingen medurs

Märkning av stålmuttrar

Följande standard åtdragningsmoment kan användas som grund för metriska stålskruvar/muttrar: 

Åtdragningsmoment för skruvar enligt hållfasthetsklasser – metrisk standardgänga 

enligt DIN-ISO (allmänna standardvärden baserade på skruven och inte på den avsedda användningen – vid användning på fordonet måste fordonstillverkarens rekommendation, om sådan finns, implementeras, se verkstadshandbok).

Åtdragningsmoment (Nm) för skruvhållfasthetsklasserna 5,6 till 12,9: (Tabell)
Gänga5,66,88,810,912,9
M30,610,91,31,92,2
M41,362,12,94,14,9
M52,814,368,510,1
M64,77,3101416,9
M811,717,8253542
M102335496982
M12406286120145
M14-115135190230
M1698180210295354
M18136245290405489
M20192345410580692
M22-258550780928
M24-33371010001198
M27-492105015001772
M30-680145020002447

Åtdragningsmoment för skruvar enligt hållfasthetsklasser – metrisk fingänga

Åtdragningsmoment (Nm) för skruvhållfasthetsklasserna 6,8 till 12,9: (Tabell)
Gänga6,88,810,912,9
M8x123273845
M10x1,2544527388
M12x1,258095135160
M12x1,57690125150
M14x1,5125150210250
M16x1,5190225315380
M18x1,5275325460550
Kärnhålsmått och nyckelstorlekar för ISO-standardskruvar (tabell)
Nominell ØStigningKärnhålsborr ØSexkant nyckelstorlekInsexnyckel storlek
M30,52,55,52,5
M40,73,373
M50,84,2804 (5)
M615105
M81,256,813 (12)6
M101,58,517 (16)8
M121,7510,219 (18)10

Bild 7: Översikt skruvar av aluminium, rostfritt stål och titan

Bild 7: Översikt skruvar av aluminium, rostfritt stål och titan

Skruvar/muttrar av aluminium, rostfritt stål och titan

Användningen av icke-rostande material för skruvkopplingar är meningsfullt på motorcykeln och förbättrar den när den används på rätt sätt. 

Titan är en dryg tredjedel lättare än stål, har ett snyggt hightech-utseende och har ungefär samma draghållfasthet som en 8,8-skruv. Därmed kan det användas mycket bra för de flesta ändamål på motorcykeln (bild 7 c). 

Ännu lättare är aluminium (1/3 av stålets vikt). Beroende på aluminiumkvalitet motsvarar draghållfastheten dock bara ungefär den som en 5,6 stålskruv har – det räcker inte för alla belastade monteringspunkter på motorcykeln! Aluminiumskruvar för motorkåpor är perfekta eftersom de har samma värmeutvidgningskoefficient som aluminiumkåpan, vilket gör att gängorna skyddas. De kan också användas till alla smådelar som inte behöver tåla mycket (bild 7 a).

Icke rostande skruvar av rostfritt stål av V2A eller V4A (bild 7 b) är något tyngre än stålskruvar, men de har ett vackert, värdefullt utseende. Polerade glänser de nästan som förkromade och är ett fantastiskt blickfång, särskilt på svartlackerade ytor. Deras draghållfasthet är något lägre än för stålskruvar. 

Åtdragningsmoment för V2A/V4A-skruvar i Nm (tabell)

Beroende på hållfasthetsklassen innebär detta följande åtdragningsmoment:

GängaStigningHållfasthetsklass
 507080
M50,81,73,54,7
M61,0368
M81,257,11622
M101,5143243
M121,75245675
M162,059135180
M202,5114280370

A2-50 och A4-50: Värden gäller utan längdbegränsning. A2-70 och A4-70 samt A2-80 och A4-80: Värden gäller endast för skruvlängder upp till åtta gånger gängdiametern.

Värmeutvidgningskoefficienten för skruvar av rostfritt stål skiljer sig väsentligt från skruvar av aluminium. Därför rekommenderas försiktighet vid användning i motorhus – om aluminiumgjutgodset är av medelmåttig kvalitet kan gängorna slitas sönder!

Hur som helst bör du montera aluminium-, titan- och VA-skruvar med keramisk pasta som separeringsmedel på gängan, detta förhindrar kärvning och kontaktkorrosion, keramisk pasta är också mycket värmebeständig.

Mässing är ett bra material för att sätta visuella accenter på hojen, speciellt när det handlar om en vintage-look. En mässingsskruv i en bra legering kan uppnå nästan 2/3 av draghållfastheten hos en 8,8-skruv och skulle därför ligga i den genomsnittliga hållfasthetsklassen, precis som V2A. Men eftersom draghållfastheten inte anges på skruven bör du vara försiktig – och för att vara på den säkra sidan hålla dig till skruvkopplingar som inte måste tåla så mycket. 


Tumskruvar

Bild 8: Centrisk streckkod

Bild 8: Centrisk streckkod

Tumskruvar finns på Harley V-Twins och engelska klassiker, den vanligaste är den amerikanska standardgängan UNC för grovgänga och UNF för fingänga. Hållfastheten markeras med en centrisk streckkod på skruvhuvudet (bild 8). 

Om det inte finns någon streckkod ligger hållfastheten under det tyska DIN-ISO referensvärdet 8,8. Tre streck (se bild 8) indikerar ”Grade 5”-skruvar, som har en draghållfasthet inom området 8,8 – dessa skruvar är väl lämpade för de flesta anslutningar på motorcykeln. Även skruvar av högre kvalitet ”Grade 7” och ”Grade 8” har 5 eller 6 streck, medan de märkta med L9 (”Grade 9”) respektive ASTM A574 har den högsta draghållfastheten. Tumbultar av rostfritt stål är ofta märkta med 304 eller 316 och ligger när det gäller draghållfastheten under ”Grade 5” skruvar (med tre streck).

Gängtabell UNC
GängaVäxlarYttre ØKärnhål Ø i mm
 inch (tum)inch (tum)mmBultMutter
N1-64641,851,551,58
N2-56562,181,851,87
N3-48482,512,12,14
N4-44442,842,352,38
N5-40403,182,652,7
N6-32323,52,852,9
N8-32324,173,53,53
N10-24244,833,93,95
N12-24245,494,54,59
1/4"-20 201/4"6,355,15,25
5/16"-18185/16"7,946,66,68
3/8"-16 163/8"9,5388,08
7/16"-14147/16"11,119,49,44
1/2"-13 131/2"12,710,810,88
9/16"-12129/16"14,2312,212,3
5/8"-11115/8"15,8813,513,69
3/4"-10 103/4"19,0516,516,62
7/8"-997/8" 22,2319,519,52
1"-8 81"25,422,2522,34
1 1/8"-7 71 1/8"28,572525,08 
1 1/4"-771 1/4"31,752828,26
1 3/8"-661 3/8"34,9230,7530,85
1 1/2"-661 1/2"38,13434,03
1 3/4"-551 3/4"44,4539,539,56
2"- 4 1/2 4,52"50,84545,37
2 1/4"-4 1/24,52 1/4"57,15 51,551,72
2 1/2"-442 1/2"63,557,2557,39 
2 3/4"-4 42 3/4"69,8563,563,74
3"-443"76,27070,09
3 1/4"-443 1/4"82,5576,276,44
3 1/2"-443 1/2"88,982,682,79
3 3/4"-4 43 3/4"95,2588,989,14
4"-444"101,695,2595,48
Gängtabell UNF
GängaVäxlarYttre ØKärnhål Ø i mm
 inch (tum)inch (tum)mmBultMutter
0-80801,521,251,30
1-72721,851,551,61
2-64642,181,901,91
3-56562,512,152,19
4-48482,842,402,45
5-44443,172,702,74
6-40403,502,953,01
8-36364,163,503,59
10-32324,824,104,16
1/4"-28 281/4"6,355,505,56
5/16"-24245/16"7,946,906,99
3/8"-24 243/8"9,538,508,56
7/16"-20207/16"11,119,909,94
1/2"-20 201/2"12,7011,5011,52
9/16"-18189/16"14,2312,9012,97
5/8"-18185/8"15,8814,5014,55
3/4"-16 163/4"19,0517,5017,54
7/8"-14147/8" 22,2320,4020,49
1"-12 121"25,4023,2523,36
1 1/8"- 12 121 1/8"28,5726,5026,54
1 1/4"-12121 1/4"31,7529,5029,71
1 3/8"-12121 3/8"34,9232,7532,89
1 1/2"-12121 1/2"38,1036,0036,06

Vilka tillverkare använder vilka gängor?

Följande tabell visar den dominerande gängtypen för de viktigaste motorcykeltillverkarna. Även här kan det alltid finnas en avvikelse om komponenter från internationella leverantörer används. Om du är osäker, titta alltid noga på skruven du har framför dig, använd ett skjutmått för att bestämma diametern och en gängtolk för att exakt bestämma stigningen. 

Skruvlängden mäts endast för försänkta skruvar inklusive huvudet, i övrigt gäller skaftlängden. 

Klassiska motorcyklar nämns inte här – till exempel på gamla Harley-Davidson och engelska motorcyklar finns även specialgängor som avviker från vanliga UNC- och UNF-gängor. Motsvarande gängtabeller finns på Internet.

Märkesspecifika skruvar

Tillverkaremetrisk tummått Särdrag
APRILIA

X

    
BMW

X

    
BUELL

X

 

X

 Påbyggnadsdelar delvis metriska
CAGIVA

X

    
DUCATI

X

    
HARLEY-DAVIDSON

X

 

X

 V-Rod-modeller delvis med metriska kopplingselement, samt Harley specialgängor fram till ca 1977
HONDA

X

   Identisk med DIN-ISO upp till och med M8, därefter fingänga
INDIAN (Polaris)

X

    
KAWASAKI

X

   Identisk med DIN-ISO upp till och med M8, därefter fingänga
KTM

X

    
MOTO MORINI

X

    
MOTO GUZZI

X

    
MV AGUSTA

X

    
PIAGGIO/VESPA

X

    
SUZUKI

X

   Identisk med DIN-ISO upp till och med M8, därefter fingänga
TRIUMPH från och med 1990 (Hinckley)

X

    
TRIUMPH till och med 1983 (Meriden)  

X

 Brittiska tumgängor och speciella Triumph-gängor
VICTORY (Polaris)

X

    
YAMAHA

X

   Identisk med DIN-ISO upp till och med M8, därefter fingänga

Bonustips för riktiga mekare

Korrekt säkring

Gängor som försetts med flytande och härdade skruvsäkringar måste rengöras noggrant och förses med färsk massa. Byt aldrig ut självlåsande muttrar mot vanliga muttrar. Man kan använda dem en andra eller tredje gång så länge de fortfarande är tillräckligt tröga att vrida.


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar