Montering av kedjesmörjningssystemet på motorcykeln

Drivkedjan, drevet och kedjehjulet hör till de mest belastade komponenterna på en motorcykel. Permanent smörjning till exempel med en Scottoiler förlänger kedjesatsens livslängd med tusentals kilometer.

HOW TO: Montering av kedjesmörjningssystemet Scottoiler på motorcykeln

Installation av kedjesmörjningssystemet Scottoiler

Drivkedjan, drevet och kedjehjulet hör utan tvekan till de mest belastade komponenterna på motorcykeln och därmed mest utsatta för slitage. Inte konstigt, eftersom den ständiga växlingen av acceleration, släppa gasen och bromsa utgör en stor belastning.

Bra smörjning med så lite ”slipande” smuts som möjligt kan minska slitaget avsevärt. Men regelbunden rengöring och eftersmörjning är inte nödvändigtvis ett av de trevligaste underhållsjobben på motorcykeln och försummas därför ofta. Speciellt om fordonet inte har något huvudställ och man måste ta fram verkstadsdomkraften för att kunna serva kedjan – och en sådan finns i regel inte ens på långa turer. 

Bara om du regelbundet och noga rengör din kedja från vidhäftande, materialavlägsnande smuts och sand med ett bra specialrengöringsmedel kommer du att få en kedja som går smidigt, alltså en kedja som inte slösar bort motoreffekt och som håller länge. Förtida slitage innebär en lika tidig investering i en ny kedjesats och byte av komponenter är ett smutsigt arbete som inte alla klarar av. Hade det varit bättre om du hade köpt en motorcykel med kardandrift? Inte alls – för en kedjedrift ger också fördelar. Till exempel är friktionsförlusterna betydligt lägre än med den tekniskt mycket komplexa och därför dyra kardandriften, kraftöverföringen är mer direkt och motorcykeln behåller inte bara full prestanda utan även ett sportigt utseende. 

Lösningen på konflikten är ett automatiskt kedjesmörjningssystem, till exempel i form av en Scottoiler. Detta installeras permanent på motorcykeln, rengör och smörjer automatiskt kedjan permanent och reducerar underhållsarbetet till nästan noll. Det är bara oljebehållaren som behöver fyllas på efter några tusen kilometer. En fyllning av behållaren med 50 ml räcker i upp till ca 2 500 km, beroende på inställning och påfyllningsnivå. Beroende på typ av fordon och körstil kommer du att belönas med en körsträcka på långt över 50 000 kilometer i vissa fall. Detta är inte bara bra för plånboken, du kan också koncentrera dig på det som är roligt – nämligen din körglädje.

Här förklarar vi hur man installerar ett klassiskt, vakuumstyrt kedjesmörjningssystem. Ett elektriskt system (även från Scottoiler) installeras på ett mycket liknande sätt, endast steg 1 och 2 i följande arbetsprocess utelämnas. Istället för vakuumanslutningen via en slang kopplar du e-systemet till plus och minus på batteriet.

Före montering bör du palla upp din motorcykel med huvudstället eller med en bakre lyft så att den står säkert. Vi förklarar vilken domkraft som passar bäst för din motorcykel i tips för mekare domkraft grundkunskap. Kedjan och alla andra delar som är förorenade med kedjefett (vanligtvis har detta kedjefett lagt sig runt växellådans utgående kedjehjul) rengörs först noga med kedjerengöringsmedel, plastborste och trasa. Om du hoppar över det här steget kommer oljan från kedjesmörjningssystemet att lossa de gamla avlagringarna och det gamla smutsiga kedjefettet kommer att slungas på motorcykeln av kedjan.


Installation av smörjningssystemet Scottoilers – så här gör man

Steg 1: T-stycke som används på vakuumanslutningen

Steg 1: T-stycke som används på vakuumanslutningen

01 – Vakuumanslutning

På de flesta modellerna måste du först demontera tanken eller ta bort delar av en eventuellt befintlig beklädnad. I det visade exemplet hittar du då en vakuumslang med utgångspunkt från en mässingstapp på inloppskanalen – det är här du tar det vakuum som krävs för att driva kedjesmörjningssystemet. Skär av denna ledning och sätt i T-stycket som ingår i satsen.


Steg 2: Upprättande av vakuumanslutningen

Steg 2: Upprättande av vakuumanslutningen

02 – Upprättande av vakuumanslutningen

Tryck nu det svarta vakuumfiltret (ingår i leveransomfattningen) på den fria änden av T-stycket och för in den kedjesmörjningssystemets svarta vakuumslang ordentligt i den andra änden av vakuumfiltret. Efter montering av oljebehållaren förs den fria änden av den svarta vakuumslangen in i dess vridknapp.


Steg 3: Montering av behållaren

Steg 3: Montering av behållaren

03 – Installation av smörjoljebehållaren

Reservoaren med ventil (RMV) kan monteras under sadeln, på ramen eller var du vill. Du kan hitta konkreta installationsförslag för RMV i de specifika modellinstruktionerna för många fordonsmodeller i Scottoiler – märkesbutik.

Undvik att befinna dig i direkt närhet av det heta avgasröret och varma motordelar vid montering! Oljepåfyllningsöppningen och inställningshjulet för oljemängden ska förbli lätt åtkomliga och måste peka uppåt vid horisontell montering. Vid vertikal montering ska behållaren monteras med inställningshjulet uppåt.

Efter montering av behållaren, tryck in den fria änden av den svarta vakuumledningen ordentligt i huvuddelen på RMV. Om denna ledning är för lång, förkorta den helt enkelt med en vass kniv. Vakuumanslutningen är nu upprättats.


Steg 4: Montering av oljeutloppets munstycke och oljeslangen

Steg 4: Montering av oljeutloppets munstycke och oljeslangen

04 – Montering av matningsslang och smörjmunstycke

För att oljan ska ledas till rätt plats på kedjekransen måste dispenserenheten vara ordentligt fastsatt. På vårt provfordon kan den fästas på prismafästet med en liten eller förkortad dispenserplatta (Scottoiler levererar flera användbara påbyggnadsdelar). Du kan hitta specifika installationsförslag för munstycket i de specifika monteringsanvisningarna i Scottoiler – märkesbutik.

Munstycket från vilket oljan kommer ut ska ligga an lätt på kedjehjulet med den sneda sidan utåt. Den optimala utgångspunkten för oljan är mellan klockan 5 och 7 på utsidan av kedjehjulet. Undvik att komma för nära kedjan eller bultar och kedjehjulets ursparningar för att förhindra att munstycket fastnar där och sedan hoppar ur ledningen! Efter montering, snurra hjulet bakåt för att säkerställa att munstycket inte fastnar när det trycks bakåt! 

Dra efter fastsättning av dispenserenheten matningsslangen längs svängarmen. Välj en säker väg till RMV. Håll avstånd från rörliga delar som kedjan och förvissa dig om att slangen har tillräckligt med utrymme för att röra sig med svängarmen. Håll dig borta från det heta avgasröret och motorkomponenter som möjligtvis kan skada slangen. Scottoilern levereras med självhäftande fästkuddar och buntband för slangen.


Steg 5: Rengöring och avfettning av ytorna

Steg 5: Rengöring och avfettning av ytorna

05 – Läggning och fixering av matningsslangen

För fastsättning av de självhäftande fästkuddarna, rengör och avfetta först ytan som fästkudden ska placeras på. Använd den medföljande avfettningsduken för detta.


Steg 6: Läggning av matningsslangen

Steg 6: Läggning av matningsslangen

06 – Läggning av matningsslangen

Använd fästkuddarna på plana ytor, till exempel på svängarmen. Det är bäst att använda buntband för att lägga matningsslangen längs runda rör. Som det sista monteringssteget ansluter du matningsslangen till mässingstappen längst ner på RMV. Om matningsslangen är för lång, kan du helt enkelt korta den med en vass kniv. 


Steg 7: Fyll reservoiren med olja

Steg 7: Fyll reservoiren med olja

07 - Fyllning och luftning av Scottoiler

Tack vare adaptern för påfyllning med flaska blir påfyllningen ren och tar mindre än en minut.


Steg 8: Ta bort luftbubblor och ventilera utloppsslangen

Steg 8: Ta bort luftbubblor och ventilera utloppsslangen

08 – Ta bort luftbubblor och ventilera tillförselslangen

Att lufta systemet är mycket lättare än man tror. Tryck in ventilationsgummit i påfyllningshålet på behållaren och vrid inställningshjulet till max. Sätt adaptern för påfyllning med flaska på ventilationsgummit och tryck ihop flaskan. Ett lufttryck skapas som trycker oljan genom matningsslangen tills alla luftbubblor är borta. Lite olja kommer att droppa ut ur munstycket, så torka upp det med en trasa. 


Steg 9: Inställning av dropphastigheten

Steg 9: Inställning av dropphastigheten

09 – Inställning av oljedropphastigheten

I det sista steget justerar du dropphastigheten för oljan. Starta motorn och vänta tills den är varm. Ställ in inställningshjulet så att inte mer än 1 till 2 droppar olja droppar från dispenserenheten per minut – 1 droppe per 60 sekunder är idealiskt som startinställning. Kontrollera dropphastigheten på nytt efter en kort åktur. Om dropphastigheten är för hög, mer än 2 droppar per minut, kommer oljan att slungas av från kedjan i onödan. 

En lätt oljefilm räcker för smörjning

En lätt oljefilm räcker för smörjning

Upplysning: Erfarenheten visar att många automatiska kedjesmörjningssystem är alldeles för högt inställda. Som ett resultat av detta slungas överskott av olja av och fordonet blir smutsigt. Detta är inget ett fel på smörjaren, utan felaktig användning. Motorcyklister som använder kedjespray är vana vid att ”en svart kedja betyder en välskött kedja”, eftersom många smutspartiklar fastnar på kedjesprayen, vilket gör att kedjan blir svart. Med kedjesmörjningssystem räcker det dock med en lätt oljefilm för smörjning, som ofta är nästan osynlig. För enkel kontroll, rör vid kedjerullarna en gång med fingret. Har du då lite olja på fingret och kan känna oljan på kedjans rullar är doseringen tillräcklig. Ställ därför in dropphastigheten i början med en andra exakt klocka. Med tiden kommer du att utveckla en känsla för vilken inställning som är optimal.


Lube Tube extratank

Lube Tube extratank

Den geniala utökningen av behållaren för ditt Scottoiler-kit. Den flexibla slangtanken får plats överallt och har en kapacitet på 200 ml för ytterligare 9 500 km. Ytterligare information finns på Scottoiler – märkesbutik.


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar