Louis-porträtt

Louis porträtt

Historier fr√•n anst√§llda med Motorcykel en hj√§rtesak

√Ąr MOTORCYKEL EN HJ√ĄRTESAK f√∂r dig? F√∂r oss p√• Louis ocks√•!
 H√§r har vi hittat v√•rt absoluta dr√∂mjobb: Vi kombinerar v√•r kompromissl√∂sa passion med v√•rt dagliga arbete f√∂r dig. Ibland ut√∂ver det normala :-)


‚ÄĚFavorithobbyn som blev ett jobb.‚ÄĚ


Patricia Ackerschott 5

På Spreewaldring

Patricia Ackerschott

Utbildare på Louis-akademin

Patricia Ackerschott 3

Om man reser, ska det vara med motorcykeln

Patricia Ackerschott 2

Semester i Andalusien

Patricia Ackerschott 4

Där händer något: På racerbanan i Padborg

Patricia Ackerschott 6

Home sweet home

‚ÄĚK√§rlek vid f√∂rsta √∂gonkastet: TOPPEN, h√§r vill jag ocks√• arbeta!‚ÄĚ

Patricia Ackerschott

Patricia

Drömjobb

Favorithobbyn som blir ett jobb ‚Äď och inte vilket jobb som helst!

Min passion f√∂r motoriserade tv√•hjulingar b√∂rjade n√§r jag var 15, mopedk√∂rkortet banade min v√§g till sj√§lvst√§ndigheten ‚Äď jag kunde sj√§lv ta mig fr√•n byn till stan och hade dessutom roligt under tiden! Fr√•n mopeden och min d√• √§lskade skoter kom jag till min f√∂rsta 125cc. Tills jag √§ntligen kunde ta mitt ‚ÄĚriktiga‚ÄĚ motorcykelk√∂rkort l√§t mina ‚ÄĚkompisar‚ÄĚ mig alltid √•ka med som passagerare ‚Äď p√• den tiden b√§ttre √§n ingenting ;-)

‚ÄĚP√• landet‚ÄĚ k√∂pte man d√• fortfarande kl√§derna som den lokala motorcykelhandlaren hade. F√∂rsta g√•ngen jag tr√§ffade p√• Louis var n√§r jag flyttade till storstaden och det var k√§rlek vid f√∂rsta √∂gonkastet. N√§r jag kom in i butiken f√∂r f√∂rsta g√•ngen, handlade och l√§mnade filialen igen var jag s√§ker p√• min sak: TOPPEN, h√§r vill jag ocks√• arbeta! 2009 kunde jag f√∂rvandla min hobby till mitt jobb och efter 10 √•r av filialledning kan jag nu vidaref√∂ra all min erfarenhet och passion f√∂r min hobby och mitt yrke till mina kollegor. Att hj√§lpa andra m√§nniskor och l√§ra dem n√•got tyckte jag redan om som chef f√∂r en filial och jag visste att jobbet som ‚ÄĚUtbildare p√• Louis Academy‚ÄĚ var mitt kall!

På min fritid kretsar naturligtvis allt kring motorcyklar. För närvarande kör jag en MT 09, det är min landsvägs- och äventyrsmotorcykel. Jag bytte in min chopper (Suzuki Intruder 1400 VS) mot en GSX R 750, som jag nu kör på racerbanor med!

Bild: ©Patricia

Bjoern Ahlers 01

Tur genom Norge

Bjoern Ahlers 07

Tur genom Norge

Bjoern Ahlers 06

Hemmahamn Hamburg

Bjoern Ahlers 02

P√• N√ľrburgring

Bjoern Ahlers 05

‚ÄĚkurvparadiset‚ÄĚ Danmark

Bjoern Ahlers 03

Med Speed Triple genom √Ėsterrike

Bjoern Ahlers 04

Col Agnel bergspass

‚ÄĚDet fantastiska √§r att jag √§nd√• kan syssla med √§mnet motorcyklar varje dag.‚ÄĚ

Social
Bjoern Ahlers

Björn, chef marketing och kommunikation

‚ÄĚFritid +‚ÄĚ 

Jag heter Björn och har jobbat på Louis reklamavdelning i 20 år.

Motorcykel är en hjärtesak för mig därför att jag kör motorcykel sedan jag är 18.

F√∂rutom motorcykeln har jag nu √§ven min fru, tv√• barn och en hund i hj√§rtat. D√§rf√∂r √§r tiden p√• motorcykeln n√•got speciellt f√∂r mig att njuta av. Det fantastiska √§r att jag fortfarande kan syssla med √§mnet motorcyklar varje dag och det √§r d√§rf√∂r man inte riktigt kan kalla det arbete, kanske √§r uttrycket ‚ÄĚFritid+‚ÄĚ l√§mpligare. Och varje √•r √§r min personliga motorcykelh√∂jdpunkt en tur med l√•ngvariga v√§nner till n√•gon vacker motorcykelregion i Europa. Hittills har vi bland annat varit i Skottland, de flesta alpl√§nderna, Pyren√©erna, Norge och Danmark, plus n√•gra andra. Jag √§r v√§ldigt lycklig √∂ver att min familj √§r med p√• detta.

Mitt motorcykel-CV: Jag b√∂rjade med en EN 500 med 34¬†HK ‚Äď det l√•ter v√§rre √§n det √§r, det var j√§ttekul d√•, sedan kom en  XJR1300 ‚Äď en fantastisk motorcykel ‚Äď efter tv√• olyckor gick den tyv√§rr inte l√§ngre, sedan kom en Harley Wide Glide ‚Äď ett m√•ste, eftersom det var en barndomsdr√∂m. Det var dock en helt annan sak att k√∂ra den och jag s√•lde den. Efter det kompenserade jag all k√∂rdynamik under n√•gra √•r med en Triumph Speed Triple och jag tillh√∂r f√∂r n√§rvarande BMW GS1200-f√∂rarskaran. Det hade jag egentligen aldrig f√∂rest√§llt mig, men den h√§r motorcykeln √§r vansinnigt rolig p√• de str√§ckor jag k√∂r.

Bild: ©Björn

Hinrich 01

Atlantkusten vid Carrapateira

Hinrich 02

Australien med F 800 GS

Hinrich 03

Endurolopp i Danmark

Hinrich 04

The Beast: KTM Super Duke 1290 SE

Hinrich 05

USA: Route 66 och Grand Canyon

Hinrich 06

Fiskehamnslopp i Bremerhaven med Honda Hawk

Hinrich 07

Med sällskap genom Island

‚ÄĚP√• n√•got s√§tt var det oundvikligt att jag hamnade hos Louis i Kiel‚ÄĚ

Australien, med motorcykeln genom Down Under
Hinrich Kruetzfeldt

Hinrich med långt hår. Otroligt så fort tiden går!

Petrolhead/Motorhead

Allt b√∂rjade med min f√∂rsta moped (en Puch Maxi S), som jag brukade k√∂ra till jobbet med ‚Äď p√• natten i sn√∂ och regn. Det var s√• att jag fick motorcykelviruset i hj√§rnan. Senare tog jag mitt motorcykelk√∂rkort i smyg och efter att ha klarat provet skrek jag av gl√§dje i hj√§lmen. Konstigt nog var min mamma inte alls s√• entusiastisk √∂ver det.

Sedan dess har √§mnet tv√•hjulingar aldrig sl√§ppt tagit om mig. Det spelar ingen roll om det sker p√• landsv√§gen, i lerig terr√§ng, p√• den slingrande racerbanan, p√• vilda √§ventyrsresor eller med ombyggnader av alla slag. Jag √§r alltid intresserad av allt som har med motorcyklar att g√∂ra och jag gillar att testa allt. Oavsett om det √§r enduro-k√∂rning i Portugal eller Rum√§nien, motorcykelm√∂ten med mina kompisar, √•ka till Norge p√• vintern eller delta i fiskehamnsloppet i Bremerhaven flera g√•nger: jag har gjort det. Att n√§stan alla mina semestrar har varit p√• motorcykeln √§r en sj√§lvklarhet. Jag har redan kunnat uppfylla en livsl√•ng dr√∂m: 2015 var jag och min BMW F 800 GS flera m√•nader i Australien. Dessutom kunde jag inte motst√• att st√§ndigt g√∂ra √§ndringar p√• min utrustning, kl√§derna och naturligtvis ocks√• p√• mina motorcyklar. Jag √§r ingen utbildad mekare men jag har till√§gnat mig kunskaper genom sj√§lvutbildning under √•ren. Louis-akademin bidrog ocks√• mycket till detta. Och s√• kom den ena motorcykeln till den andra. F√∂r tillf√§llet √§ger jag: Honda Hawk NT 650 GT (min gamla k√§rlek sedan 1991), KTM 1290 Super Duke R Special Edition (min nya k√§rlek), Suzuki DRZ 400 S (f√∂r resor), Suzuki DRZ 400 E (f√∂r terr√§ngen), Z√ľndapp ZD 10 (arvegods).

På något sätt var det oundvikligt att jag sedan hamnade hos Louis i Kiel och så kunde förvandla min hobby till mitt yrke. Och det sedan 1998. Otroligt så fort tiden går! Arbetet var och är intressant och spännande. Nya innovationer kommer ständigt ut på marknaden. Den tjocka katalogen ersattes av den mer uppdaterade och snabbare internetvarianten. Moderna kommunikationssystem för föraren och snabb elektronik på och i motorcykeln är nästan alltid redan standard. Och det kommer förmodligen snart att vara möjligt att styra hela motorcykeln via en smartphone. Den självkörande motorcykeln från BMW finns redan. Och för mig som anställd innebär det att alltid vara uppdaterad. Men i synnerhet kunderna ser till att det aldrig blir långtråkigt. Det är den kompletta variationen av personligheter som du möter om och om igen. Den klassiska motorcyklisten med jeansjacka syns allt mindre ute på vägarna. Alla kundtyper finns representerade, från skoterförare och racerförare till fullt utrustade Goldwing-förare, från nybörjare till gamla proffs. Att medlemmar av det kvinnliga könet för länge sedan tagit styret i egna händer är inte heller någon nyhet. Länge verkade det som att unga människor inte var intresserade av motorcykelkörning, men nu vänder trenden och jag ser fler och fler ungdomar som bär hjälm i våra butiker. Och med de nya elcyklarna kommer det att bli en spännande och varierande framtid.

Bild: ©Hinrich ©Kirsten Täuber ©Helen Lloyd

Peter 01

Col de la Bonette (Västalperna)

KTM 990 Adventure

Peter 02

Col de L'Iseran

Peter 06

Col de L'Iseran

Peter 03

Terrängutflykt i Västalperna ;-)

HONDA CBR600F

Peter 04

Colle del Nivolet (Piemont)

KTM 990 Adventure

Peter 05

Erg Chebbi (Marocko)

‚ÄĚDet var helt klart f√∂r mig att jag skulle bli en del av den coola gruppen i min favoritbutik.‚ÄĚ

Peter Weller

Peter, om man i Dolomiterna inte kommer l√§ngre med enduromotorcykeln.

Aldrig mer släppt taget

Med 16 √•r kunde jag √§ntligen fly fr√•n de √∂verfulla skolbussarna p√• landet och nj√∂t med min Yamaha DT50 ocks√• av friheten fr√•n att inte beh√∂va bli skjutsad av mamma hela tiden. Den fortsatta tv√•hjulingskarri√§ren inneh√∂ll m√•nga olika typer: Virago 535, VX800, CBR600, XVZ13T (‚ÄĚYamaha-Goldwing‚ÄĚ med V-Max-motor!), F650 och slutligen 990 Adventure. Och naturligtvis den lilla skotern f√∂r stadsk√∂rning. P√• n√•got s√§tt fanns det alltid en motoriserad tv√•hjuling till hands, en egen bil beh√∂vdes aldrig.

I stan n√§r jag studerade var det inte l√•ngt till den lilla butiken, som tillh√∂rde en kedja som inte l√§ngre finns. D√• fr√•gade en kompis mig om jag ville f√∂lja med till √∂ppningsfesten d√§r borta p√• h√∂rnet. ‚ÄĚLouis‚ÄĚ var ocks√• en s√•n d√§r kedja man skulle kunna titta n√§rmare p√•. Den st√∂rre butiken ‚Äď numera en av f√∂retagets mindre ‚Äď den glada personalen, som kunde svara p√• allt, och det stora utbudet fick oss att h√§pna. H√§danefter var det klart var den f√∂rsta kontaktpunkten fanns.

Inte l√•ngt senare kunde den ena eller andra semesterterminen med regelbundet arbete f√• ordning p√• budgeten. Det var 1997 och vad kunde vara b√§ttre √§n att vara en del av det coola teamet i min favoritbutik? Det var coola tider och p√• onsdagen i provveckan fr√•gade mig min chef om jag redan hade tittat p√• planeringen f√∂r den kommande veckan. ‚ÄĚ√Ąr du s√§ker p√• att du fr√•gar r√§tt person?‚ÄĚ ‚Äď ‚ÄĚSj√§lvklart, om du vill!‚ÄĚ Platta hierarkier och snabba beslut!

Av ett år har det blivit tjugo, jag kan helt enkelt inte längre släppa taget om Louis. Jag har också kunnat leva ut min resfeber, har hjälpt till i otaliga filialer och lärt mig hur motorcyklister tänker i olika regioner och att de ändå gör det på ett likartat sätt. Jag har också deltagit i de flesta nyöppningarna och kan använda mina mekarfärdigheter för att klara de utmaningar som hela tiden dyker upp på nytt. Det är annorlunda än i lågprisbutikerna, varje Louis-butik är individuell!

Motorcykeln spelar fortfarande en viktig roll, även på fritiden. Och eftersom min fru också är med ombord vet jag allt om bagagetransport. Numera blir det ofta vår variant av Bike&Hike: Med enduromotorcykeln så långt in i terrängen som det är tillåtet och därifrån vidare till fots.

Bild: ©Peter

Sabine 01

Tydligen tyngdlös

i Alperna

Sabine 02

Vad en kvinna behöver ;-)

Tur genom Bayern

Sabine 03

GSX-R 750 K9

Med drömmotorcykeln på Gavio Passo

Sabine 04

På Nockalmstrasse

Sabine 05

På språng med de bästa vännerna

Italien

Sabine 06

Oskiljaktiga

‚ÄĚAtt k√∂ra motorcykel betyder frihet f√∂r mig. S√• fokuserad att alla andra tankar f√∂rlorar sin betydelse.‚ÄĚ

Sabine

Sabine med sin Vespa Pk50s

Passion förbinder

Hi, jag heter Sabine.

Att köra motorcykel betyder frihet för mig. När du kör i naturen på landsvägen, med vinden i ansiktet, ingen plåt som omger dig, inget säkerhetsbälte, bara du och din maskin, till synes tyngdlös. Så fokuserad att alla andra tankar förlorar sin betydelse.

#MOTORCYKELENHJ√ĄRTESAK har f√∂ljt mig hela livet eftersom mamma och pappa ocks√• k√∂rde motorcykel. N√§r jag var 14 tog jag mitt mopedk√∂rkort och gav mig ut p√• gatorna med min trimmade Peugeot Speedfight 2.

Efter den ungdomliga obetänksamheten tog andra intressen över, tills jag som 24-åring genom en vän råkade komma till Intermot i Köln. Där erövrade en Suzuki GSX-R mitt hjärta, jag satte mig på den och frågade mig själv varför jag inte hade tagit motorcykelkörkort? Nästa dag gick jag till körskolan och registrerade mig. Min första motorcykel var en Suzuki SV 650. Jag var så begeistrad av den nya hobbyn att jag inte längre hade tid över för andra saker. På den tiden var jag missnöjd med mitt jobb och sökte ett nytt. Tänk om jag kunde förena min passion för motorcyklar med mitt jobb? Det var så jag började som säljare på Louis, nu är jag filialchef och stolt över min karriär.

Min Suzuki SV 650 nådde snabbt sina gränser och byttes ut mot min drömmotorcykel, en GSX-R 750 K9.
I 5 år och 65 000 kilometer var vi oskiljaktiga. Semester, tävlingsträning, helger med 1 000 km var måsten. Några av mina bästa vänner har jag lärt känna genom motorcykelkörning och Louis. Passion förbinder. Numera är jag mer avslappnad när jag är på språng och har en Vespa Pk50s, som jag också gillar att köra till jobbet med.

√Ąven om jag n√•gon g√•ng inte har tid f√∂r min hobby tr√§ffar jag m√§nniskor p√• jobbet som delar mottot ‚ÄĚmotorcykel en hj√§rtesak‚ÄĚ och som man kan hj√§lpa med r√•d och d√•d.

Bild: ©Sabine

Nico 01

BMW R nineT

På vägarna i Schweiz

Nico 02

Det tidiga 90-talet

Nico med sin Yamaha FZR

Nico 03

Med vänner från hela Tyskland

I Alperna

Nico 04

En äkta höjdpunkt

Sydafrika

VD sedan 2010

Nico och Joachim

Motorcykeln är alltid med

Nico på sitt kontor

‚ÄĚHastighetskicken i 30 km/h och m√∂jligheten att utforska horisonten‚ÄĚ

Nico

Nico och hans Honda NX 650 Dominator ‚Äď Louis special-ombyggnad

Att köra motorcykel är något som jag kommer att fortsätta med mycket länge.

Alla som nu tror att motorcykelk√∂rningen kom med modersmj√∂lken kommer att bli besvikna. Att k√∂ra motorcykel var snarare ett k√§nsligt √§mne n√§r jag var ung. Filmer som Easy Rider (aktuell p√• den tiden), Rocker eller andra ‚ÄĚoutlaw-produktioner‚ÄĚ formade bilden av MC-knuttar ‚Äď ov√§nliga typer med l√•ngt h√•r.

Allt b√∂rjade n√§r jag var 12, till en b√∂rjan begr√§nsat till l√§sning av den aktuella utg√•van av tidningen MOTORRAD, en kompis k√∂pte den regelbundet och vi tr√§ffades alla hos honom f√∂r att lusl√§sa den. 

De första körförsöken ägde rum med en moped. Registrering, körkort (behövdes inte då), körerfarenhet, hjälm… vi hade hört talas om det, men ingen var särskilt förtjust i det!

Men roligt hade vi. Spänningen med hastigheten 30 km/h och möjligheten att utforska horisonten (utan muskelkraft). Den mobilitet som finns idag fanns inte då. Kollektivtrafiken körde sällan, inga föräldrar som gav dig en bil i present på födelsedagen, och att flyga… var som att flyga till månen.

S√• kom dagen d√• ‚ÄĚraggaren‚ÄĚ i grannskapet visade upp sin nya Z900. Jag tiggde s√• l√§nge tills jag √§ntligen fick √•ka med d√§r bak. Accelerationen, ljudet ‚Äď det ville jag ha. Ok, √•ldern till√§t det inte √§n, men Z√ľndapp KS 50 WC var redan kult p√• den tiden och med god vilja s√•g den ocks√• ut som en riktig motorcykel. Utflykter till nya omr√•den, √§nda till √Ėstersj√∂n. Pl√∂tsligt kunde man k√∂ra vart som helst och framf√∂r ungdomsg√•rden var man kung. Vi var halvgudar, alla ville √•ka med oss, speciellt tjejerna fick g√§rna ta denna tj√§nst i anspr√•k.

Sedan kom l√§rlingstiden. Pengarna r√§ckte inte till och en bil var viktigare. Direkt efter v√§rnplikten blossade det upp igen och jag b√∂rjade jobba p√• Louis. Det som var t√§nkt som en tillf√§llig l√∂sning hade konsekvenser. Snart var det dags f√∂r den f√∂rsta riktiga motorcykeln, en Yamaha XS 400. Det var en dr√∂m tills man ins√•g att 140 km/h var gr√§nsen. √Ąven den vassare kamaxeln kunde bara ge en obetydlig √∂kning av prestandan. Jag beh√∂vde n√•gonting st√∂rre. Honda CB 1100 Super Boldor i r√∂tt med vit sadel. Mer var inte m√∂jligt, en dr√∂m. Ur dagens perspektiv romantiskt, eftersom chassit var en katastrof och den b√∂rjade svikta vid en hastighet p√• 160. Andra motorcyklar f√∂ljde, till exempel: Yamaha XJ 900 och FJ 1200. Under l√•ng tid hade jag tillg√•ng till f√∂retagets flotta. Att ha en egen motorcykel √§r dock roligare. Sedan kom Suzuki GSX 1400, Yamaha XJR 1300. D√§remellan en Harley, sedan en Triumph Tiger Explorer och en BMW R nine T, som jag fortfarande k√∂r.

De sm√• turerna till √Ėstersj√∂n har blivit regelbundna utflykter. En g√•ng om √•ret √•ker vi till de italienska bergen med m√•nga v√§nner fr√•n hela Tyskland ‚Äď sedan best√•r hela veckan av att k√∂ra motorcykel. Route 66, Garden Route och det √•rliga evenemanget i Moj√°car/Spanien direkt efter jul och √∂ver ny√•r. K√∂ra mycket motorcykel i tio dagar, √§ven p√• t√§vlingsbanan ‚Äď kan ett √•r b√∂rja b√§ttre? Det var riktiga h√∂jdpunkter som inte har tappat det minsta av sin fascination fram till idag. Idag pendlar jag mellan Hamburg och Rosenheim, d√§r jag har en dr√∂mstr√§cka precis framf√∂r ytterd√∂rren. Den k√∂r jag s√• ofta som m√∂jligt. Att k√∂ra motorcykel √§r n√•got som jag kommer att forts√§tta med mycket l√§nge.

Bild: ©Nico

Flo 01

BSC (Baltic Sea Circle) ‚Äď p√• Nordkap 

Flo 02

BSC (Baltic Sea Circle) ‚Äď i Ryssland

Flo 03

Terrängtur genom Guatemala

Flo 04

KTM Freeride träning

Genom Norge med KLR650

I de schweiziska alperna

‚ÄĚKTM Superduke 990 V2 var ‚ÄĚk√§rlek vid f√∂rsta √•kturen‚ÄĚ

Social
Nico

Flo i Guatemala med en Suzuki DR250

Ich freue mich auf kommende Projekte und Touren.

Jag ser fram emot kommande projekt och turer.

F√∂rsta g√•ngen jag kunde njuta av friheten p√• egna tv√• hjul med motor var med en Vespa ET2 vid 16 √•rs √•lder. Jag ville absolut inte ha n√•gon skoter av ‚ÄĚplast‚ÄĚ. N√§r jag var 17 gjorde jag min f√∂rsta stora tur med 300 km om dagen, p√• den tiden med min Rieju MRT50 Cross ‚Äď vilket k√§ndes som en jordenruntresa med 50 km/h.

2011 flyttade jag till Hamburg och med f√∂rsta l√∂nen registrerade jag mig direkt p√• k√∂rskolan f√∂r att ta motorcykelk√∂rkort. Jag k√∂pte min f√∂rsta motorcykel 2012. En Kawasaki ZR7-S, ett k√§nslol√∂st beslut ‚Äď det var hojen jag l√§rde mig p√•.

Jag började med de första ombyggnaderna och fick erfarenhet som mekare: Olika styren, flätat stål, modifierad bakdel, olika bakljus, blinkers ...

Jag upptäckte världen av bikermöten, festivaler och motorcykelcamping. 2013 var det dags för den första stora turen med min pappa och min bror. Den gick genom Pfalz, Vogeserna, Schwarzwald och runt Bodensjön.

2015 k√∂pte jag en Kawasaki KLR650 √•rsmodell 1987 f√∂r Baltic Sea Circle. Denna stod stilla i 7 √•r och blev sedan totalrenoverad av mig sj√§lv. Jag l√§rde mig mycket med hj√§lp av YouTube och forum ‚Äď bland annat att √∂ppna motorn och byta kamkedjesp√§nnaren.

2016 den f√∂rsta olyckan med min ZR7-S ‚Äď helt kvaddad. Redan n√§r jag l√•g kvar p√• sjukhuset hade jag best√§mt mig: jag ville forts√§tta k√∂ra motorcykel och jag b√∂rjade genast leta efter en ny motorcykel. Det blev en KTM Superduke 990 fr√•n 2007. Denna V2 var ‚ÄĚk√§rlek vid f√∂rsta k√∂rningen‚ÄĚ, vilken skillnad j√§mf√∂rt med den tidigare 4-cylindriga radmotorn. F√∂rutom utseendet modifierade jag huvudsakligen ‚ÄĚthe beast‚ÄĚ f√∂r att g√∂ra den mer man√∂vrerbar och anpassa den till min storlek (1,95 m): Chassi, system f√∂r fotpinnar, insprutningstabeller, avgassystem och s√• vidare.

2017: BSC (Baltic Sea Circle) k√∂rde jag med min KLR, ca 10 000 km genom 8 l√§nder p√• 16 dagar ‚Äď utan n√•gra n√§mnv√§rda defekter. Jag t√§nkte f√∂r mig sj√§lv ‚ÄĚkul att det jag har mekat ihop t√•l en s√•dan belastning‚ÄĚ.

Jag har arbetat på Louis (Product Owner Webshop) sedan maj 2018 och har kombinerat min passion med mitt jobb. Jag ser hela tiden webbutiken och våra produkter framför mig, vilket uppmuntrar mig att fortsätta köpa ny utrustning.

2019: Min Superduke k√∂rdes f√∂r f√∂rsta g√•ngen en l√§ngre tur ‚Äď 14 dagar genom Tyskland. Mot slutet av √•ret fick jag min f√∂rsta erfarenhet av en Suzuki DR250 p√• guidade terr√§ngturer i Guatemala.

Mitt ‚ÄĚCorona-projekt‚ÄĚ var inspirerat av Guatemala och blev en Suzuki DR350. Denna hade varit avregistrerad i 12 √•r, endast anv√§nd i terr√§ng och ej trafikduglig. Jag restaurerade den komplett.

2020 var det dags för en 4-veckors tur i riktning mot Ukraina på en KLR. På grund av Corona fick vi dock svänga av mot Kroatien strax innan. Jag åkte till Slovenien, Italien och Alperna.

Höjdpunkter 2021 var KTM Freeride terrängträningen arrangerad av ADAC, samt 3 veckor med KLR genom Holland, Benelux, D/CH över Alperna till Italien.

Motorcykelsport kommer nog att vara min stora passion även i framtiden. Jag ser fram emot kommande projekt och turer.

Bilder: ©Florian

Kai 01

På väg från MSC Mölln

Kai 02

Ugandiska medborgare

Kai 03

Big Air i Zambia

Kai 04

Som utbildare i Kenya

Utbildning 2023: Yamaha YZ 450F

Köra flera varv för att rensa huvudet

‚ÄĚJag l√§rde k√§nna och mig att uppskatta m√•nga nya v√§nner och kulturer‚ÄĚ

Social

Insta: sedlak734

Kai

Kai, teknisk inköpare på Louis för motocross och offroad.

Tävlingsserie:

AMA Arenacross
Australische Nationals
Junioren Weltmeisterschaft
Europameisterschaft
ADAC MX Masters Serie
Ugandan Nationals
Chinese Nationals

Allt började vid fem års ålder på en Yamaha PW50 och sedan dess har ingen kunnat få mig att lämna motorcykeln. Jag har nu kört motocross i över 27 år. Tack vare sporten fick jag möjlighet att resa över hela världen. Jag lärde känna och mig att uppskatta många nya vänner och kulturer.

Jag tävlade professionellt i flera år i 25 länder och på fem olika kontinenter. Jag fick också möjlighet att coacha många förare som tränare och följa med dem på deras resa.

2009‚Äď2010 n√§r jag t√§vlade i AMA Arenacross Championship p√• den amerikanska √∂stkusten utnyttjade jag tiden och reste runt p√• √∂stkusten i en husbil.

2013‚Äď2014 t√§vlade jag i Australian Nationals och bodde n√§ra Melbourne.

Tiden fr√•n 2016‚Äď2018 d√• jag pendlade som motocrosstr√§nare i √Ėstafrika var en speciell upplevelse f√∂r mig. Att se hur passionen f√∂r motorcykelsporten har spridits och utvecklats d√§r under √•ren g√∂r mig fortfarande glad n√§r jag t√§nker p√• det.

Vid det här laget hittar du mig två gånger i veckan på motocrossbanorna runt Hamburg.

Det faktum att jag nu kan fortsätta att leva ut min passion som teknisk inköpare inom motocross och offroadsektorn hos Louis, på banan och i mitt jobb, gör mig särskilt glad. Att köra motocross är inte bara en hobby för mig, det är en livsstil. Doften av racingbränsle på morgonen, friheten att hoppa och inte minst kvällarna i verkstaden med min far eller vänner, kommer alltid att vara en del av mitt liv.

Bilder: ©Kai ©KRS

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar