Ombyggnad av styret på motorcykeln

Standardstyren passar inte till alla förare. Kroppsstorlek och personliga preferenser är för olika. En individuell ombyggnad av styret gör ofta underverk när det gäller körglädje och säkerhet.

SÅ HÄR byter du DITT styre på motorcykeln | HOW TO (detaljerad)
Louis How To Videos
HOW TO: Utbyte av styrhandtag
HOW TO: Montering och utbyte av styrändar
HOW TO: Byte av kopplings- och bromshandtag

Val av önskat styre

Den optimala sittpositionen på motorcykeln är en väldigt individuell sak: Det beror på förarens preferenser och kroppsstorlek, men även motorcykelns styling spelar en stor roll när det kommer till att välja det rätta styret. Formen, materialet och färgen kan användas för att påverka maskinens karaktär och linjer helt efter den personliga smaken. Att byta styret är ett jobb som också kan göras enkelt och säkert i en hobbyverkstad – följande tips hjälper dig att bemästra det framgångsrikt direkt.

Innan du köper ditt önskade styre, testa först på motorcykeln om måtten verkligen går att använda, om det finns ett typgodkännande eller TÜV-certifikat och om dina originalkablar och vajrar är tillräckligt långa för monteringen. Det bästa sättet att göra detta är att låta en medhjälpare hålla i originalstyret på din motorcykel och lossa det från klämman på gaffelbryggan. Låt sedan medhjälparen hålla upp styret och mäta hur mycket spel kablarna och vajrarna tillåter. Beräkna nu bredden på ditt nya styre.

Om kablar eller vajrar visar sig vara för korta måste du kontrollera på motorcykeln om situationen kan förbättras genom att lägga dem på ett smart sätt. Annars måste du planera för längre komponenter vid din ombyggnad. Detsamma gäller för bromsrören. Bytet av bromsslangarna beskrivs detaljerat i vårt tips för mekare stålflex-bromsslangar. Elektriska kabelsträngar kan förlängas genom att löda kabelsegment däremellan och isolera med en krympslang. Kopplings- och gaskablarna från chopper- och touringmodeller med liknande konstruktion passar ibland på äldre street- eller sportbikes.

En lyckad ombyggnad av styret omfattar även valet av optiskt matchande styreändar – dessa köps bäst tillsammans med det nya styret, eftersom några av original ändstyckena har en skruvgänga och kan inte längre användas i tillbehörsstyret. Beakta därvid att styrändarna måste matcha diametern på klämman som används för styret. Stålstyren har vanligtvis en innerdiameter på 17 till 18 mm, aluminiumstyren i regel 14 mm. Om ditt fordon tenderar att vibrera fint är det vettigt att montera ”vibrationsdämpare” på styret, det vill säga tyngre styrändar.


Ombyggnad av styret – så här gör man

Steg 1: Skydda tanken mot skador

Steg 1: Skydda tanken mot skador

01 – Arbetsförberedelse

Innan du påbörjar din ombyggnad, hitta en lämplig plats för ostört, rent arbete. Förbered dina verktyg och de nödvändiga ombyggnadsdelarna, palla upp motorcykeln säkert och täck över motorcykelns tank väl med en duk för att skydda lacken.


Steg 2: Lossa skruven genom att slå på skruvmejseln med en hammare

Steg 2: Lossa skruven genom att slå på skruvmejseln med en hammare 

02 – Borttagning av styrändarna

Lossa först styrändarna på originalstyret. För detta ändamål krävs i alla fall en tillräcklig hävarm – ofta sitter skruvkopplingen väldigt ”fast”. Stjärnskruvar lossas bäst med en slagskruvdragare, om du inte har en sådan till hands kan ett par torra slag med en hammare på en stjärnskruvmejsel som passar skruven exakt och användning av koncentrerad kraft hjälpa till att lossa skruven. 


Steg 3: Spruta lite diskmedel under handtaget

Steg 3: Spruta lite diskmedel under handtaget 

03 – Lossa gummihandtagen

Då gäller det att lossa gummihandtagen. Proffsen blåser tryckluft mellan gummit och styret – i hemverkstaden kan du lika gärna tillsätta lite diskmedel eller bromsrengöringsmedel (men ingen olja!) under greppet med en engångsspruta. Om handtaget är limmat på omkopplarenheten måste det försiktigt skäras av med en brytbladskniv. 


Steg 4: Demontering av original styrklämma

Steg 4: Demontering av original styrklämma

04 – Demontering av omkopplarenheter och styrklämma

Omkopplarenheterna kan nu lossas och tas bort med en lämplig stjärnskruvmejsel. Om du vill bygga om till ett ”fat-bar”-styre (klämdiameter: 28,6 mm) måste styrets styrklämmor centrala skruvkoppling först lossas innan styret kan tas bort från klämman. Beakta att italienska tillverkare även tillverkar styren med en diameter på 28,0 mm. Däremot har högkvalitativa eftermonterade ”fat-bar”-styren som LSL och Magura en diameter på 28,6 mm och passar inte i de ursprungliga 28 mm-klämmorna! 

Ta nu bort bromspumpen från styret, lossa kabeln till bromsljuskontakten och placera bromspumpenheten inlindad i en duk på lamphållaren. Ta bort styrklämmornas skruvar och ta ut styret ur styrklämman. Med styret lossat är det sedan enkelt att demontera gashandtagsenheten eller kopplingsarmaturen utan att behöva haka av gas- eller kopplingskabeln. 


Steg 5: Montering av nya styrklämmor, inriktning av styret

Steg 5: Montering av nya styrklämmor, inriktning av styret 

05 – Montering av styrklämmor och nytt styre

Om nya styrklämmor ska användas sätter man nu fast dem på gaffelbryggan tillsammans med styret och drar åt den nedre skruvkopplingen i enlighet med fordonstillverkarens vridmomentspecifikation. 

Därefter ska instrumenten och omkopplarna förmonteras löst på det nya styret och sedan justeras styret efter de personliga körvanor och maskinens linjeföring. Därvid är det viktigt att se till att styret kan röra sig fritt vid fullt styrutslag mot tanken och eventuellt mot beklädnaden! Kablarna och vajrarna får inte heller vara spänningssatta – det kanske visar sig att du har missbedömt ditt val av styre. Om så är fallet måste det först kontrolleras om en smart dragning kan råda bot på situationen. I annat fall måste längre komponenter anskaffas. När slutpositionen för styret har hittats kan klämman dras åt enligt tillverkarens vridmomentspecifikationer.


Steg 6: Borrning i styret med LSL-borrmallen

Steg 6: Borrning i styret med LSL-borrmallen 

06 – Slutmontering av styre och instrument

Om omkopplingsenheterna är försedda med låssprintar ska hål borras i styret för dessa. Se därför till att du verkligen har hittat den optimala monteringspositionen för ditt styre och omkopplarenheterna. Tänk också på längden på de använda handtagen (tillbehörshandtag kan skilja sig i längd från originalhandtagen) och styrändarnas lägen.

Kontrollera återigen rörelsefriheten för omkopplarenheterna till tanken och beklädnaden vid fullt styrutslag och markera omsorgsfullt borrhålen för låsstiften på dem. Alternativt kan du också fästa lite maskeringstejp runt styret och använda låsstiftet på omkopplarenheten för att göra ett avtryck i den självhäftande tejpen – detta är perfekt för stansning.

Det är bäst att nu ta en kort paus och sedan titta på din montering av styret igen i lugn och ro. När du är helt säker på att du hittat den bästa positionen för dina omkopplarenheter och har markerat borrhålen korrekt, borrar du styrröret på ena sidan med låsstiftens diameter.

Om du vill undvika att borren glider av det släta styrröret, om du tenderar att ”hamna fel” vid stansningen eller på något sätt alltid borrar snett i arbetsstycket, bör du använda en borrmall (till exempel från LSL) – det är bäst att vara på den säkra sidan, med denna slipper du sådana fel. Efter borrning avgradar du det borrade hålet med en försänkare eller en stor borr.

Montera nu omkopplarenheterna, instrumenten och handtagen – rikta in bromspumpen och kopplingsarmaturen så att du kan manövrera dem med optimal manuell styrka. Med kopplings- och bromshandtagen optimalt inriktade bildar underarmen en linje med de utsträckta fingrarna vilande på spakarna. Därmed är din ombyggnad av styret slutförd.

Kontrollera bromsarna och kopplingen ännu en gång samt alla omkopplarenheter innan du ger dig ut på din första körning. Denna ska då först leda till bilprovningen för att få det nya styret och vid behov styrklämmorna inskrivna i papperen. Kanske kommer besiktningsmannen också att titta på din motorcykels övergripande skick – bäst att vidta försiktighetsåtgärder. Endast om du har köpt ett styre med typgodkännande kan du spara dig resan till bilprovningen och de kostnader som uppstår – då behöver du bara ta med dig typgodkännandet tillsammans med dina fordonshandlingar på varje tur.


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar