LouisCard – allmänna villkor
Genom registrering som innehavare av LouisCard – som då omedelbart skickas per post – kan kunden ta alla tjänster i anspråk som är kopplade till vårt LouisCard-program. Undantagna från detta är kommersiella återförsäljare samt klubbkunder. Följande bestämmelser, med vilka innehavaren av LouisCard förklarar sitt samtycke vid inlämnande av ansökan om registrering och utfärdande av LouisCard och/eller vid första användningen av LouisCard, gäller i detalj:
1. LouisCard-poängsystem
När det gäller LouisCard-poäng skiljer man principiellt på LouisCard-rabattpoäng och LouisCard-partnerpoäng. Varje LouisCard-innehavare får automatiskt sina LouisCard-poäng krediterade till sitt kundkonto. Den obligatoriska förutsättningen för detta är att kunden visar upp sitt LouisCard för vår kassapersonal i respektive filial före betalningen. När betalningsprocessen har slutförts är det inte längre möjligt att kreditera några poäng. Vid köp per telefon, via post eller i vår webbutik måste kundnumret alltid anges vid beställningen för att LouisCard-poängen ska kunna krediteras. De motsvarande LouisCard-poängen krediteras då även automatiskt till kundkontot.
2. LouisCard-rabattpoäng
För varje hel euro som omsätts i någon av våra filialer eller via vårt postorderföretag får LouisCard-innehavaren 2 rabattpoäng krediterade till sitt kundkonto. En rabattpoäng är värd 0,01 EUR.
3. LouisCard-partnerpoäng
Partnerföretag till LouisCard kan ge innehavaren av ett LouisCard partnerpoäng som en fördel när deras tjänster tas i anspråk. Partnerpoängen tillgodoskrivs LouisCard-innehavarens poängkonto och har samma värde som LouisCard-rabattpoängen (1 poäng = 0,01 euro).
4. Faktureringsperiod, LouisCard-poängfakturering
En redovisningsperiod är 6 månader och börjar för första gången med utfärdandet av kundens LouisCard. När ett poängsaldo på 750 poäng har uppnåtts inom en redovisningsperiod kommer vi i slutet av denna redovisningsperiod att informera kunden om respektive aktuellt poängsaldo med hjälp av ett överskådligt kontoutdrag. De redovisade poängen visas nu även där som ett tillgodohavande; kunden krediteras automatiskt detta tillgodohavande vid nästa köp. Samtidigt nollställs kundkontots poängsaldo igen och kan sedan fyllas på under den nya redovisningsperioden genom motsvarande kreditering av poäng, framför allt för inköp. En utbetalning av det tillgodohavande som visas på kontoutdraget är inte möjlig. Invändningar mot poängsaldots riktighet eller fullständighet måste göras skriftligen till oss inom en månad från mottagandet av kontoutdraget. Förutsättningen för invändningar är inlämnande av motsvarande kassakvitton respektive fakturor i original.
5. Radering av eurosaldot
LouisCard-kunder har hela 3 månader från och med datumet för respektive kontoutdrag på sig att lösa in det angivna tillgodohavandet i euro. En motsvarande upplysning om tidsperioden för inlösen finns på kontoutdraget. Inlösning sker genom att tillgodohavandet automatiskt kvittas mot ett eller flera av kundens inköp. Såvida ingen inlösning sker inom denna giltighetstid kommer tillgodohavandet i euro att raderas automatiskt.
Om vi känner till kortinnehavarens e-postadress skickas en påminnelse per e-post om den återstående tiden för inlösen av tillgodohavandet i euro. Detta e-postmeddelande skickas cirka 4 veckor före utgången av inlösningsperioden.
6. Lägsta poäng
För en poängredovisning (punkt 5) krävs ett poängsaldo på minst 750 LouisCard-poäng. Såvida LouisCard-innehavaren inte når 750 LouisCard-poäng inom en redovisningsperiod på 6 månader, kommer kundkontot inte att redovisas och det skickas inget meddelande till kunden. De hittills insamlade poängen förblir giltiga tills LouisCard-innehavaren har samlat in minst 750 poäng och kundkontot redovisas då nästa redovisningsdatum. Efter avslutad redovisning kan kundkontot åter fyllas på med poäng under den nya redovisningsperioden – i synnerhet för inköp.
7. Partners till LouisCard
Syftet med LouisCard är att erbjuda innehavaren största möjliga mervärde, alltså fördelar, utöver de tjänster som vårt företag tillhandahåller. För detta ändamål ingår vi även samarbeten med högpresterande partnerföretag. Detaljerad information om dessa och deras tjänster finns i vår katalog ”webbutiken”. I den mån beviljandet av de förmåner som våra partnerföretag erbjuder innehavaren av LouisCard kräver att vi vidarebefordrar LouisCard-innehavarens namn och adress till respektive partnerföretag, samtycker LouisCard-innehavaren till detta med sin ansökan om registrering och utfärdande av LouisCard och/eller vid dess första användning. Vårt partnerföretag får dock endast använda dessa uppgifter för de rabatter som respektive LouisCard-innehavare är berättigad till och endast i samband med LouisCard; vi kommer att förplikta våra partnerföretag på motsvarande sätt. Alla tjänster som tillhandahålls av LouisCard-partnerföretag är frivilliga tjänster från vår sida. Rättsliga anspråk gentemot oss i detta sammanhang är inte möjliga. Om dessa tjänster är föremål för särskilda villkor eller begränsningar, kommer vi att informera kunden om detta i den utsträckning som krävs.
8. Poäng annullering
Om LouisCard-innehavaren ångrar ett inköp, till exempel genom att returnera det, häva eller bestrida avtalet etc., och om LouisCard-innehavarens kundkonto redan har krediterats med motsvarande LouisCard-poäng för detta inköp, är vi berättigade att annullera dessa poäng; detsamma gäller vid felaktiga bokningar från vår sida eller otillåten användning av LouisCard.
9. Blockering av LouisCard
Såvida det finns en viktig orsak, till exempel otillåten användning av LouisCard, kan vi när som helst kräva att LouisCard-innehavaren återlämnar sitt kort. Samtidigt har vi rätt att spärra kortet.
10. Ändringar av LouisCard-villkoren
LouisCard-innehavaren erhåller skriftlig information om alla ändringar eller tillägg till dessa LouisCard-villkor. Dessa anses som godkända om LouisCard-innehavaren inte gör en invändning eller fortsätter att använda sitt LouisCard efter motsvarande meddelande. LouisCard-innehavaren måste skicka sin invändning till oss inom en månad från och med meddelandet om ändringen/tillägget; därmed upphör samtidigt kundens LouisCard att gälla. Vi kommer uttryckligen att göra LouisCard-innehavaren uppmärksam på ovannämnda konsekvenser när vi tillkännager ändringar eller tillägg till dessa LouisCard-villkor. Vi förbehåller oss dessutom rätten att avbryta eller ändra alla tjänster i samband med LouisCard, i synnerhet LouisCard-poängsystemet, med en rimlig uppsägningstid eller utan att iaktta en sådan period om det finns viktiga skäl (till exempel lagändringar).
11. Ansökan om LouisCard
I samband med en ansökan om LouisCard samtycker du till att vi använder dina uppgifter i reklamsyfte. Vårt e-postnyhetsbrev håller dig informerad om ditt poängsaldo, erbjudanden, rabattkuponger och mycket annat.
Dina uppgifter stannar kvar hos Louis och kommer varken att säljas eller hyras ut. Återkallande av samtycket till reklamutskick kan ske när som helst via de enskilda reklammedierna eller via e-post till service@louis.de utan att skäl behöver anges.
12. Dataskydd
Vi lagrar de uppgifter som krävs för beviljande och redovisning av alla LouisCard-tjänster. Alla personuppgifter behandlas naturligtvis konfidentiellt. Vi behandlar dina kunduppgifter för att kunna genomföra LouisCard-kundprogrammet. Det är dina frivilliga personliga meddelanden (artikel 6.1 (f) i GDPR), kontaktuppgifterna som krävs för deltagandet (uppgifter markerade som obligatoriska fält*) samt frivilliga uppgifter i LouisCard-ansökan (artikel 6.1 (a) i GDPR). Du har rätt att invända mot användningen av dina uppgifter för reklam- eller marknads- och opinionsundersökningsändamål utan att behöva ange något skäl.
Status 05/2023