Starthjälp för motorcykeln del 1

Startproblem kan ha många orsaker. Så om motorcykeln inte startar är det bäst att börja med systematisk felsökning – med hjälp av följande checklista ”Första hjälpen”.

Starthjälp för motorcykeln del 1

Starthjälp del 1: ”Första hjälpen” vid startproblem

Startproblem kommer alltid olägligt. Defekter, oavsett om de är mindre eller allvarliga, har inget fast schema. Med följande checklista ”Första hjälpen” för de ”mindre” orsakerna kan du kanske fortfarande starta motorn.

Ibland har startproblem mycket enkla orsaker. Du måste bara veta hur du hittar dem ...

Upplysning: Förutsättningen för våra starttips är att batteriet inte får vara tomt, för då blir du tvungen att ladda det – och det tar helt enkelt tid.


Motorcykel starthjälp del 1 – så här gör man

Steg 1: Står nödbrytaren på ”RUN”?

Steg 1: Står nödbrytaren på ”RUN”?

01 – Nödavstängningsknappen på ”RUN”?

På styrets högra instrument finns en nödbrytare, vanligtvis med markeringen ”RUN” och ”OFF”. Men majoriteten av motorcyklister använder nästan aldrig denna alternativa ”nödavstängningsknapp”, alltså beaktas den inte.

Men det finns alltid skojare som vet detta och bara klickar knappen till läget ”OFF” när de går förbi. Det elaka: Startmotorn fungerar fortfarande, men tändningströmmen är avbruten. Ganska många motorcyklar har hamnat i verkstaden på grund av detta ...


Steg 2: Sitter tändstiftskontakten ordentligt fast?

Steg 2: Sitter tändstiftskontakten ordentligt fast?

02 – Sitter tändstiftskontakten fast?

Kanske har skämtarna också dragit av en tändstiftskontakt från tändstiftet. Kontrollera därför direkt att alla tändstift på vår motor sitter tätt. Är kablarna ordentligt fastsatta i kontakterna och sitter kontakterna ordentligt fast på tändstiften? 


Steg 3: Är omkopplaren på sidostödet smutsig?

Steg 3: Är omkopplaren på sidostödet smutsig?

03 – Smutsig omkopplare på sidostödet?

Säkerhetsomkopplaren på sidostödet är avsedd att förhindra körning med sidostödet utfällt. Denna är installerad på sidostödets fäste och är därför verkligen utsatt för väta och smuts från vägarna. En felfunktion är dock lättare att avslöja än med nödavstängningsknappen, för då händer ingenting alls när du trycker på startknappen. Det första åtgärden här är en visuell kontroll.

Även om sidostödet ser ut att vara ordentligt hopfällt kan redan en millimeter som omkopplaren har missat det korrekta läget med på grund av smuts vara avgörande. Rengör med vad som finns tillgängligt – en trasa/duk eller en aning penetreringsolja eller kontaktspray.

På motorcyklar med kopplingsomkopplare måste kopplingen manövreras så att tändströmmen flyter. Denna omkopplare kan också vara defekt. För en snabb kontroll kan omkopplarenn förbigås genom anslutning av de två kabelskorna på omkopplaren med varandra.


Steg 4: Har tomgång ställts in? Lita inte på tomgångslampan!

Steg 4: Har tomgång ställts in? Lita inte på tomgångslampan!

04 – Är tomgången inkopplad?

Även om tomgångslampan lyser, är tomgången ibland inte korrekt inkopplad. På vissa motorcyklar avbryts då tändningskretsen respektive startmotorkretsen, andra skjuter fram motorcykeln i växel via startmotorn. Så för att vara på den säkra sidan bör du kort kontrollera om tomgången verkligen är inkopplad. 


Steg 5: Har alla strömslukare stängts av?

Steg 5: Har alla strömslukare stängts av?

05 – Har alla strömslukare stängts av?

Det finns tändsystem som är väldigt själviska när det gäller batteriets effekt. Om det senare bara är halvvägs ”ur form” eller måste manövrera andra förbrukare samtidigt (ljus, uppvärmda handtag etc.) kan det hända att tändgnistan som bildas är för svag för den kalla motorn. Därför bör alla andra förbrukare stängas av under startprocessen. 


Steg 6: Finns det kontaktproblem i tändningslåset?

Steg 6: Finns det kontaktproblem i tändningslåset?

06 – Har tändningslåset ”kontaktproblem”?

Slå på strålkastaren kort och se om ljuset eventuellt är svagt eller avbrott uppstår när du vickar på tändningsnyckeln. Spraya sedan in lite låscylinderspray i låset. Ofta är sedan allt bra igen – eller du behöver kanske ett nytt tändningslås.


Steg 7, bild 1: Finns det verkligen tillräckligt med bränsle i tanken?

Steg 7, bild 1: Finns det verkligen tillräckligt med bränsle i tanken?

07 – Finns det verkligen tillräckligt med bränsle i tanken?

”Det stänker fortfarande i tanken, alltså finns det fortfarande tillräckligt med bensin i den.” Det kan vara sant, men det behöver inte vara det. De flesta tankar har ett tunnelformat urtag i mitten för att skapa plats för ramrör, luftfilterlådor eller andra komponenter. Bensinkranen finns på den ena sidan, och det kan redan vara ”lågvatten” på den här sidan av tunneln. Bensinen skvalpar faktiskt fortfarande på andra sidan, den kan bara inte ta sig över tunneln.

Ibland hjälper det att luta cykeln riktigt långt åt sidan (mot bensinkranen – ta hänsyn till fordonets vikt!) för att ta tillvara det sista kvarvarande bränslet innan tankning.

Steg 7, bild 2: Kom du fram med den sista droppen bensin?

Steg 7, bild 2: Kom du fram med den sista droppen bensin?

Det kan hända att man med nöd och näppe har nått sitt mål med den ökända sista droppen bensin. Innan motorn kunde dö stängde du av tändningen – och hade trots allt nått din destination. Men en ny start nästa morgen kommer tyvärr inte att fungera. Kanske några trevande hostningar, men sedan blir det tyst. Då får du koppla om till reservtanken.


Steg 8: Fungerar choken?

Steg 8: Fungerar choken?

08 – Fungerar choken?

En kall motor startar inte utan en kallstartanordning. I synnerhet om choken manövreras från styret via en kabel kan den kärva eller ha blivit så lång att den inte längre fungerar. 

Om det finns någon misstanke spårar vi kabeln från styret till förgasaren och kontrollerar om choken manövreras korrekt. Om den fastnar måste kabeln smörjas ordentligt. Lite penetreringsolja brukar hjälpa snabbt. En för lång eller trasig kabel måste bytas ut.


Steg 9: Finns det en luftbubbla i bensinfiltret?

Steg 9: Finns det en luftbubbla i bensinfiltret? 

09 – Luftbubbla i bensinfiltret? Vikning i bensinslangen?

En större luftbubbla i ett externt bensinfilter kan säkert avbryta bensinflödet till förgasaren. Om du lossar slangen på förgasarsidan från filtret bara en liten bit medan bensinkranen är öppen (ställ vakuumkranarna på ”PRI”) kommer luften att tryckas ut – tryck sedan snabbt tillbaka slangen på filtret så att inte för mycket bensin rinner ut. Hudkontakt med bensin bör om möjligt undvikas.

Även en vikning i bensinslangen kan klämma av motorns livssaft. Bensinslangen bör därför alltid dras i tillräckligt stora radier. Där detta inte är möjligt kan det hjälpa att föra slangen genom en spiralfjäder.


Steg 10: Förgasaren är frysen

Steg 10: Förgasaren är frysen

10 – Har förgasaren frusit?

Vid förångning av bensin i förgasaren uppstår avdunstningskyla och värme dras bort från omgivningen. Särskilt vid hög relativ luftfuktighet och en temperatur något över fryspunkten kan det hända att förgasaren fryser – motorn startar då antingen inte alls eller stängs av snabbt igen. Värme och en förebyggande bränsletillsats såsom PROCYCLE bränslesystemrengöring hjälper till att förhindra detta.


11 – Har du fyllt på diesel?

Lukta kort på innehållet i din bensintank. Luktar det diesel trots allt? Då bör du använda ett annat transportmedel för dina möten, eftersom det kommer att ta lite tid att tömma tanken och förgasarens flottörkammare.

Om vår checklista ännu inte har lett till framgång, bör du ha gott om tid för en noggrann kontroll av tändning och förgasare – du kan läsa mer om detta i del 2 av vår hjälp … 


Vår rekommendation


Louis tekniska centrum

Om du har en teknisk fråga om din motorcykel, tveka inte att kontakta vårt tekniska centrum. Där finns massor av erfarenhet, uppslagsverk och adresser.

Beakta!

Våra tips för mekare är allmänna tillvägagångssätt som kanske inte gäller för alla fordon eller alla enskilda komponenter. De respektive förhållandena på plats hos dig kan eventuellt variera avsevärt, därför kan vi inte garantera riktigheten av den information som våra tips för mekare innehåller.

Tack för din förståelse.


Köp Louis mekarhandbok nu

Den stora Louis mekarhandboken

Den tryckta versionen i webbutiken

Den stora Louis mekarhandboken finns även i tryckt form: i färg och i ett praktiskt A4-format till självkostnadspris.

SearchWishlistUser AccountCartArrow LeftArrow RightArrow Right ThinIcon HomeIcon HomeMenuArrowCaret DownCloseResetVISAmatercardpaypalDHLHermesCheckCheck-additionalStarAdd to Shopping Cartchevron-leftchevron-rightSpinnerHeartSyncGiftchevron-upKlarnaGridListFiltersFileImagePdfWordTextExcelPowerpointArchiveCsvAudioVideoCalendar